måndag 20 januari 2014

Kör med skit igen

Jag vill leva det enkla, miljövänliga, sparsamma, fria livet. Så jag går med i grupper på Facebook som jag tror ska passa mig och mina livsmål, sen sugs jag liksom med i det gruppen handlar om. Som nopoo gruppen. Jag har tvättat håret med tvättnötspulver sen i juli. Ibland sköljer jag med äppelcidervinäger för det ska man göra tydligen. På alla före och efter bilder på sidan får alla jättefint hår som lockar sig och dom inte behöver varken styla eller tvätta. Mitt hår blev fulare och fulare och fulare. Jag har alltid haft fint hår och fått beröm för mitt fina lockiga hår. Med tvättnötspulvret blev det trött, livlöst, spikrakt och såg ut som halmstrån som spretade åt alla håll och kanter. Och det såg slitet ut hela tiden, spelade ingen roll om jag var nyklippt eller inte. Det såg helt dött ut. Nopoo betyder att man ska ha tålamod men nu har jag gett pulvret 7 månader. Och varje gång jag frågat vad jag ska göra har jag fått rådet skölj med äppelcidervinäger, skölj med äppelcidervinäger. Men håret såg precis lika dött ut. Så igår fick jag nog, nu jä**ar får det räcka med tvättnötspulver. Så jag tvättade med vanligt schampo och balsam för första gången på sju månader och mitt hår glänser, är mjukt och fint igen. Kanske nopoo inte är för alla. Kanske valde jag helt fel tvättmetod. Ingen aning men nu tvättar jag håret med "skit" igen och mitt hår är lika fint som det brukar vara.
En annan grupp som jag sögs med i var platsbanta. Där vill dom som är med byta ut precis alla plastsaker mot annat och då ville jag det med. =( Men så tänkte jag som tur var till och gick ur gruppen. Varför ska jag byta ut en fullt fungerande sak bara för att den har fel material? Det är inte vidare miljövänligt eller sparsamt. Däremot om någon sak går sönder så kan man byta ut den mot ett miljövänligare alternativ. Jag bryr mig inte om min linjal eller mina påsklämmor är i plast bara dom fungerar. Det var det som diskuterades när jag gick ur gruppen, linjaler och påsklämmor.
Något annat som ger mig huvudbry är presenter. Jag gillar som sagt var att vara ute i god tid när det gäller presenter och julklappar. Jag har inte råd att köpa alla på en gång och om jag vill köpa dom begagnade eller till ett bra pris kan jag inte bara gå iväg dagen före och köpa något. Nu i januari vill jag ha dom som fyller i januari - mars klara. Gärna dom som fyller i april med. På alla hjärtans dag brukar jag också ge bort presenter till familjen P. M gav mig huvudbry. Både i alla hjärtans dags present och i födelsedagspresent. han fyller i april så inte jätteakut men jag ville i alla fall komma på vad han skulle få. När man frågar vad han vill ha vill han inte ha något. Men så inatt när jag inte kunde sova kom jag på både alla hjärtans dags presenten och en födelsedagspresent. =) Såna som känns så bra i magen. Så idag har jag forskat runt lite och lyckats sänka priset på den ena med 500 kronor. Den andra kommer jag också kunna sänka priset på, mer än 500 till och med. =) Planering, planering, planering. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...