tisdag 14 januari 2014

Strumpbyxor en uträkning

Det här inlägget är tjejsnack. Jag gillar att räkna (eller egentligen gillar jag inte matte och har aldrig varit bra på det) ut vad saker och ting kostar för att kunna fortsätta leva mitt ekonomiska sparsamma miljöliv. Jag gillar att ha kjol eller klänning på mig. För att ha det i Sverige krävs att man har något på benen annars fryser man. Tights hatar jag annars är det ett rätt bra alternativ. Tunnstrumpor räcker att jag tittar på så går dom sönder. Därför blev jag så glad när jag kom på att jag också kan ha strumpbyxor av modellen kalasbyxor som man hade när man var liten. Två par inhandlades när maken och jag var i Stockholm. Jag har haft dom varje dag sen dess. När jag haft den ena på mig har jag tvättat den andra och tvärsom. Men nu börjar dom gå sönder vilket satte igång mina hjärnceller.
Ett 5 pack med tunnstrumpbyxor kostar 69,50. Det blir 14 kronor/styck.
Vanliga strumpbyxor kostar 149 kronor/styck.
Jag har haft två par strumpbyxor varje dag sen i oktober. Så för 298 kronor har jag haft strumpbyxor i 3 månader. Det blir 100 kronor/månad. Det var dyrt. =( Jag hade nog tänkt att dom skulle hålla lite längre. Jag har lagat dom ett par gånger men nu är det som galler under fötterna och i grenen så jag kan nog inte laga dom så länge till.
Om jag hade haft tunnstrumpor så kan jag ha dom max 5 dagar innan dom går sönder. Finns högre den tal men dom kostar mer. Vi säger 10 dagar för att räkna högt. 10 dagar x 5 strumpbyxor = 50 dagar. 69,50 x 2 = 139 kronor (den vanliga strumpbyxan räckte 3 månader så vi ökar det till 100 dagar, jag har ju dessutom inte slängt dom än utan kan ha dom ett tag till). Men nu köpte jag strumpbyxorna med en wrapp så jag betalade bara 248 kronor för två par så för mig lönade det sig. Om jag börjar använda en cykelbyxa så sliter det inte så hårt i grenen på strumpbyxorna sen när som går sönder i fötterna kan jag sy om dom till tights och ha vanliga strumpor till för att förlänga livet ytterligare på dom vanliga strumpbyxorna. Det kan man inte göra med tunnstrumpor.
Det blir alltså billigare att köpa tunnstrumpbyxor men då får jag slänga 10 par. Nu kan jag lämna två par till Röda korsets tyginsamling så det lönar sig för miljön med riktiga strumpbyxor.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...