onsdag 1 januari 2014

Veckans sparade pengar

Veckans sparade pengar ligger nu under en egen etikett för att dom ska vara lätta att hitta. En del nyårsrelaterat eftersom det var nyår igår. Vissa saker kanske jag redan skrivit på gamla listor men eftersom jag vill visa att man måste vara förutseende och att det går att fira ett lågbudgetnyår så skriver jag dom igen. Det står inget om att vi ätit rester i dagarna tre efter jul. I och för sig är det pengabesparande att äta rester men eftersom julbordet kostar så pass mycket blir det dyra rester, därför skriver jag det inte som en punkt.

 1 Nummer ett är en sak som jag glömde förra veckan. Vi hade tygservetter på julbordet.

2 Vi hade tygservetter på nyårsafton.

3 Vädrade L:s finklänning istället för att tvätta den. Hon spillde inget på den och hade den bara några timmar på juldagen. L har fler finklänningar så ingen hakar upp sig på det.

4 Blandade i vaniljsocker i ris ala maltan och frös i portionsförpackningar till ris i frutti. Bara att ta fram och tillsätta sylt.

5 Gjort bivaxtyger för att slippa plastfolie.

6 Fått 707 kronor för att ni kära läsare har klickat. =) Tack.

7 Rivit ostkanter som jag sparat i frysen. Blev 3 påsar tillbaka till frysen och en skål till Tacon på kvällen.

8 Blandat ny balsamspray till L.

9 Maken skar upp den sista skinkan med skärmaskinen. Vi frös dom i 4 förpackningar som ska ätas på mackan eller göras skink- och ostsås av.
10 Gjort om L:s gympaskor till lätta att sätta på skor och "slapp" köpa skor med kardborreknäppning. Vänstra skon är trädd med resårband. Den högra skon har fortfarande skosnöre. Jag böt såklart den högra skon också det var bara så man skulle se skillnaden. L ville ha nya gympaskor sa hon såna som man inte behöver knyta. Det var det som satte igång tankeverksamheten och uppfinnarlågan.
11 Bakat läfsor, långpannebröd och vetekakor.

12 Bakade brödet för hand med en skål och en trägaffel.

13 Fixat en grej som gör att pappas födelsedagspresent blir 180 kronor billigare (200 kronor - 20 kronor för grejen).

14 Maken hade med kaffe i termos när han skjutsade S till Arlanda.

15 När jag gjorde iordning alla papper så irriterade jag mig på min egen pärm som inte vill stänga sig utan bara går upp hela tiden. Det har varit så länge. Nu tröttnade jag på det och tog en "ny" pärm från våra gömmor. Ibland är det bra att spara det mesta.

16 Lagt alla våra torkade kryddor och örter i påsar så dom är lätta att hitta och använda.

17 L drack barnchampanje på nyårsafton som jag köpte i våras när våran Coop butik la ner och dom reade ut allt till halva priset.

18 Maken och jag drack en flaska Asti som vi fick av mamma och pappa när S tog studenten förra sommaren.
19 Till förrätt åt vi toast a la havet. Också känt som rester från julafton och kylskåpsrens. Allt hade vi redan hemma.

20 Vi struntade i att köpa (glömde bort egentligen) party poppers så på tolvslaget blåste vi serpentiner på varandra och tände isfacklor. Serpentinerna är kvar sen barnkalas när M och S var små. Isfacklorna köpte jag till makens och min 20 åriga bröllopsdag men vi använde dom aldrig. Nästa år kommer vi skippa party poppern igen och köra med serpentiner igen. Billigare och miljövänligare + att L inte gillar när det smäller.

21 Vi tände en kom loy som vi hade hemma istället för att köpa raketer. Var raketer överallt ändå och L gillar som sagt var inte när det smäller. En rolig grej i det sammanhanget var att det stod en familj och smällde av en massa raketer på kullen där vi släppte kom loyen. Deras barn var mer fascinerade av våran kom loy än av deras raketer. =)
22 L fick presentkort på HM i julklapp av mamma och pappa. Hon och S var på mellandagsrean och shoppade lite. Det mesta är i L:s nästa storlek. Bland annat är den vita klänningen det, den köpte L för att ha på skolavslutningen. Hon är förutseende. =)

23 - 40 se en gammal lista, det är sånt vi alltid gör. =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad roligt att L också är så förutseende :-)
//Ingela

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...