onsdag 15 januari 2014

Veckans sparade pengar

Jag gör automatiskt saker utan att tänka på att jag gör dom så jag kommer inte ihåg att jag gjort dom/reflekterar inte över att jag gjort dom. Mitt tänk börjar smitta av sig mer och mer på maken. Han är popcornmissbrukare (kan man vara det?). flera gånger i veckan poppar han en kastrull med popcorn. Nu gör han det direkt efter att maten är lagad när plattan fortfarande är varm för att spara uppvärmningen av plattan. Han som kommit på helt själv. =)

1 Gjorde egen dipp till chipsen som jag böt till mig av gräddfilen som var kvar efter fisksåsen och egen odlad torkad dill.

2 Gjorde potatis och löksoppa till lördag lunch och använde löken som var kvar sen tacon på fredag kvällen.

3 Skriver memo på saker jag ska köpa på memofunktionen i mobilen för att spara papper.

4 Bytt till mig 1,5 liter mjölk.

5 Eldat kalla dagar.

6 Dragit ner persiennerna i vardagsrummet kalla dagar och på nätterna för extraisolering.

7 Handlat en tyggardin som vi nu har som duschdraperi i duschen gratis på Jysk.

8 Handlat 3 rullgardiner gratis på jysk.

9 Handlat en väggklocka gratis på jysk.

10 Bytt till mig en påse chips och en påse gelehallon till L.

11 Sytt en bovetekudde som L ska få när hon fyller. Hon älskar min kudde. Boveteskalen köpte jag "begagnat". Tyg och dragkedja hade jag hemma. En bovetekudde kostar 310 kronor + frakt att köpa.

12 Lagat mina strumpbyxor igen så jag kan ha dom ett tag till.

13 Fått två metallskålar och en yogadvd gratis.

14 Sopat istället för att dammsuga båda gångerna. Munstycket på dammsugaren gick nämligen sönder så vi stod utan dammsugare ett tag.

15 Maken köpte ett nytt munstycke till dammsugaren när han var och månadshandlade mat på Ica.

16 M köpte två paket med maskindiskpulver från Ica basic på sitt jobb. Det är det billigaste maskindiskpulvret + att man slipper alla små plastbitar som blir när man diskar med tabletter. Fanns inte på Ica maxi.

17 Groddat.

18 Poppar popcorn på spisen.

19 Maken och M hade med tygkassar till månadshandlingen.

20 Månadshandlingen gick på 2.384 kronor. Då var 2066 kronor mat för en månad. Resten var dammsugarmunstycket, tvättmedel, diskmedel och andra hygienartiklar.

21 När dom var till Ica svängde dom in på City gross som ligger nästan bredvid för att köpa toapapper (billigast och bäst) bikarbonat i storpack (blir mycket billigare än småpack, var slut denna gången med tyvärr) och storpack hallogenlampor som det var rabatt på.

22 Samordnat ärenden för att spara bensin.

23 Kollar efter nytt tv abonnemang. Känns surt att betala i snitt 750 kronor/månad för att se på tv. Det blir 25 kronor/dag. Lutar åt canal digital men vi kanske tar bort kanaler och behåller viasat.

24 Fick ett paket mjuka tacoskal och ett paket korv gratis på Ica.

25 - 42 se en gammal lista, det är sånt vi alltid gör.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...