onsdag 22 januari 2014

Veckans sparade pengar

Som börjar med en punkt som jag glömde förra veckan. Känner för att sparka mig själv där bak efter att jag sögs med i plastbantning och nopoo och köpte saker som jag ångrar nu i efterhand. Tänk vad mycket jag sparat om jag inte hade gått med i grupperna.

1 Använt tygbindor.

2 Tappat upp echinagarden som jag gjorde i somras på flaskor. Blev en och en halv flaska. Besparing 150 kronor.

3 Sytt en bovetekudde till som jag ska ge bort i alla hjärtans dags present till en som också gärna ville ha en när den såg L:s kudde.

4 L ville ha ett läppglans när vi var på ekobutiken. Hon börjar bli stor och tittar efter smink istället för leksaker när vi handlar. Jag sa att jag hade massor hemma som hon kunde få. Så när vi kom hem valde hon ett som hon gillade.

5 Köpte bikarbonat 200 gram för 11,50 på ÖoB när L och jag var där för att köpa hygienartiklar. Willys brukar vara billigast men nu handlar vi inte där längre och det blir en omväg och dyrare att åka med tanke på bensinen bara för bikarbonaten. Så bra med ett alternativ dit vi åker rätt regelbundet.

6 Samordnat ärenden för att spara bensin. Återvinningen, ekobutiken, ÖoB och Ica för att ta ut paket.

7 Gjort förkylningsmedel.

8 Bakat bröd.

9 Eldat kalla dagar.

10 Fick 50 kronors förmånsrabatt när jag tog ut nya Loperamid tabletter på recept. Jag skulle spara mer om jag slapp äta alla mina tabletter men men.

11 Mailade via mina vårdkontakter och fick nytt recept på Loperamid. Dom finns att köpa receptfritt men blir mycket billigare på recept.

12 Köpte 3 rör c-vitaminer och fick 16 kronors rabatt. Torkade rönnbär funkade inte så bra tyvärr så dom hamnade i komposten.

13 Beställde läkemedlen via Apotekets hemsida, gratis frakt och sparade då bensinen.

14 Gick igenom alla frysarna (vi har tre stycken) och skrev om fryslistan.

15 Skrev fryslistan i datorn för att spara papper.

16 Kom efter många om och men på vad M ska få i alla hjärtans dags present. Enligt affären skulle det kosta över 700 kronor. Jag tog bort lite saker och köpte en av delarna på Tradera för 52 kronor (med frakt) bara den delen skulle ha kostat 131 kronor. Så istället för 700 kronor får jag betala 200 kronor. =)

17 Jag "behövde" ha en fontänpump så jag surfade runt efter den billigaste. Tyvärr blev frakten 99 kronor men om jag handlade något mer ( 230 kronor mer) så skulle frakten bara kosta 49 kronor. Jag hade då en rabattcheck på 50 kronor som jag kunde använda (för köp över 300 kronor) efter att ha svarat på en undersökning om företaget. Så jag köpte led lampor. Glödlampor är något som alltid går åt.

18 Köpte 5 led lampor och fick mängdrabatt på 20 kronor.

19 Gjorde dubbel sats vegetarisk lasagne. En som vi åt direkt och en som vi frös till nästa gång vi ska äta vegetarisk lasagne.

20 En jobbarkompis hade köpt en bok om Candida (svamp) som hon rekommenderade. Candida i kroppen kan ge massor av olika symtom varav jag har flera av dom. Hon tyckte jag skulle köpa boken jag med. Jag lånade den på biblioteket. =)

21 Maken har satt upp dom nya rullgardinerna i köket så nu drar vi ner även i köket kalla nätter (och dagar).

22 Köpt en tresitssoffa (som vi ska ge bort) och en tvåsitssoffa för 300 kronor.

23 Hyrde gratis släp via Freetrailer för att frakta hem sofforna.

24 Maken och M har lånat resväskorna som dom ska ha när dom åker till Turkiet.

25 Ostkupan ramlade i golvet och gick i två bitar. Maken limmade ihop den med superlim. Det var själva kupan som sprack och inte fatet.

26 Ansökt om JAK lån istället för ena huslånet. Kommer att sänka månadskostnaden 100 kronor. Hela lånet kommer att vara betalt om 5 år och då har vi sparat över 11.000 kronor i ränta.

27 Gjort nya groddar och skott.

28 Poppat popcorn på spisen.

29 - 46 se en gammal lista, det är sånt vi alltid gör.





1 kommentar:

Anonym sa...

Var inte för hård mot dig själv för Nopoo och plastbantning. Det hade ju kunnat bli jättebra, allt är ju chansningar från början!
//Ingela

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...