onsdag 8 januari 2014

Veckans sparade pengar

Det sparsamma miljölivet utan avfall går vidare. Ännu mer taggad efter att haft semester i 3 veckor och nu har klarat av första arbetsdagen och efter att ha sett fyra miljöfilmer på lika många dagar. Så denna vecka har ägnats åt lite forskande och lite experimenterande.

1 Slutat använda sköljmedel helt och ingen i familjen P har märkt något.

2 Gjort eget rengöringsmedel av citrusfruktskal och vinäger.

3 Gjorde juice på frukterna som jag gjorde rengöringsmedel av.

4 Gjort egna svenskdroppar. Jag försöker som sagt var kurera mig själv. Svenskdroppar ska tydligen vara bra för nästan allt från öronvärk, huvudvärk, yrsel, eksem till magproblem. Problemet är att dom är rätt dyra att köpa. Alltså gör man sin egen. =) 250 ml att köpa färdig kostar 235 kronor. 250 ml att göra själv kostar: 112,50. Nästan halva priset. =)

5 Köpt en magtränare för 300 kronor begagnat (vad annars). Vad nypris är vet jag inte. Jag vet att vi skulle sparat mer om vi inte köpt den alls. Men (nu kommer jag med ett men igen) gratisträningen som jag fick på ett gym inne i stora staden i november och december. Är allt annat än gratis nu (jag har lyckats lägga mig som vilande medlem så jag inte behöver betala alls, man förband sig på ett år glömde dom visst att säga). Det kostar ungefär 500 kronor/månad. Både maken och jag behöver träna det blir alltså 1000 kronor. Nu peppar vi varandra till att träna hemma istället. Redskap har vi ju så vi kan sälja. =)

6 Maken håller på och slipar delar på sitt projekt. Slipmaskinen har som kardborrar på huvudet som gör att slippappret sitter fast. Kardborren gick sönder, han limmade fast ett nytt kardborreband som jag hade i mina gömmor.

7 Alla hyacinter är lagda i förrådet för lite vila innan jag ska plantera ut dom i vår.

8 Skurit stekfläsk som räcker till tre gånger av ett sidfläsk.
9 Fått 50 kronor i rikspresentkort från Gratisbio.
10 L ville ha en ny handväska när hon skulle gå på stan i fredags. Jag grävde fram en som jag fick med i en klädkasse som jag böt till mig en gång. L tyckte den var supertuff. =)
11 Vunnit en kartong med kex från Göteborgs kex.

12 Gjort egen tandkräm.

13 Kokat rödkål som vi åt tillsammans med prinsar och potatismos till kvällsmat igår. Jag åt även rödkål till lunch idag, dock med köttbullar till. Jag älskar rödkål. =) Rödkålshuvudet som jag använde var halvan som var kvar sen vi kokade rödkål till julbordet.

14 Vädrat en av L:s andra finklänningar istället för att tvätta den. Hon hade den bara ett par timmar på trettondagen.

15 Skickat in ansökan om solcellsbidrag. =)

16 Maken som går på och av bussen när han jobbar nästan bredvid där länsstyrelsen ligger (dit solcellsansökan skulle lämnas in) la den direkt i deras brevlåda så vi sparade in portot på 12 kronor.

17 Skickat in ansökan om att vi vill ha tillbaka låneinsatsen på 1800 kronor på det färdigbetalda JAK lånet.

18 Fått äggleverans av svärmor.

19 Skickat in uppsägning av Coop kortet. Jag blev lovad att jag skulle slippa betala kortavgiften men har nu fått ränta och påminnelseavgift eftersom den inte var betald. =( Nu har jag betalt den i alla fall så jag hoppas jag får tillbaka kortavgiften ihop med kortinsatsen.

20 Gjort groddar och solrosskott.

21 Lagat min strumpbyxa så jag kan ha den ett tag till.

22 Maken har lagat sin jacka så han kan ha den ett tag till.

23 Sopat istället för att dammsuga ena gången. Jag dammsuger två gånger i veckan.

24 När den lilla päronlampan i ena fönsterlampan i vardagsrummet gick sönder böt jag ut den mot en päronlampa med led belysning.

25 - 42 se en gammal lista, det är sånt vi alltid gör.

3 kommentarer:

Marika på Odlingspyssel sa...

Skolans försäkring är inte fullt ut likvärdig med en egen barnförsäkring, Många missar det.

Anonym sa...

Hej!
Måste bara tacka en gång till för din underbara inspiration..Precis som du jobbar jag inom vården men vill kunna klara mig på mycket mindre arbetstid och dina råd är helt perfekta. En fråga, boken Zerowaste home innehåller den bilder också eller är det bara text..? Funderar på att beställa den.. Hälsn Karin

Anonym sa...

gäller verkligen skolans försäkring även på fritid/lov? kan vara bra att kolla upp så att ni inte står där utan försäkring...

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...