söndag 5 januari 2014

Veckans ut

Kommer hädanefter att bli månadens ut. Eftersom jag har rensat rätt kraftigt har vi inte så mycket överflödiga saker längre. Men minskad konsumtion blir det inte heller mycket som kommer in och kan gå sönder/tröttnats på eller på andra sätt försvinna ut. Denna vecka kommer jag dock att slå mitt rekord på antalet utsaker. Var tredje månad sätter jag in alla papper som kommit in i pärmar och en gång/år går jag igenom alla pärmar och rensar bort det som inte gäller längre och tar bort alla papper från det sista året. I år var det sista året 2009. Dom är antingen lagda i eldningshögen eller till papperåtervinningen. Eftersom jag inte vill räkna igenom flera hundra papper så gör jag en grov uppskattning som är lägre än det riktiga antalet. Vi har e-faktura och autogiro på allt som går så mängden papper har minskat allt som åren går. Men 2009 var vi nog inte riktigt igång med det. 2009 hade mitt och makens jobb fortfarande lönespecar på papper så bara dom var 24 stycken. Nästa vecka kommer jag dock att rensa rätt friskt bland L:s kläder. Röda korset tar nu emot trasiga (ej fläckiga) kläder för återvinning till nytt tyg. L har en förmåga att göra småhål på massor av sina kläder, jag brukar laga småhålen men när en tröja har uppåt 10 hål är det inte lika roligt längre. Eftersom L har mest kläder i familjen känns det som om dom behövs bättre på Röda korset än i L:s byrå. Röda korset får betalt/kilo som dom lämnar in.

1 råsaftcentrifug som vi haft i flera år slängd i elektronikåtervinngen. Den var helt död.

1 dataspel som L tröttnat på som legat ute till försäljning ett tag men ingen velat ha lagd till Myrorna.

1 kaffeburk (vi hade tre stycken) lagd till Myrorna.

1 par byxor som L vuxit ur lagda till Myrorna.

1 bok utlottad och ivägskickad. Grattis igen. =)

Våran gamla plastgran slängd. Vi har haft den i 25 år och när man tar fram den barrar den som en riktig gran.

3 bakplåtspapper i teflon som jag haft i massor av år. Dom är helt söndriga och missfärgade. Slängda. Jag ska inte köpa några nya utan kommer nu att smörja plåtarna med smör istället.

Ett par skor som M vuxit ur gett till Myrorna.

18 bruksanvisningar till apparater vi inte har kvar lagda i pappersåtervinningen.

Slängt en pärm som har varit trasig länge som jag har irriterat mig på varje gång jag ska sätta in papper i den pärmen.

Lagt över 100 papper i pappersåtervinningen. Kartongen som vi har papper i blev nästan full.
Lagt över 200 papper i eldningshögen. Hela 2009 + en del från 2013 som vi inte ville ha kvar.

L:s lilla matta slängd. Baksidan på den ramlar loss hela tiden och mattan krullar sig så man snubblar på den hela tiden.

Summa: 330 saker.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...