lördag 1 februari 2014

Reklamfritt ja tack

Våran nej tack till reklam skylt var översnöad så häromdagen låg det en hög med reklam i den. Något som gör mig mer förbannad är all adresserad reklam. Slänga den direkt i återvinningen kan man inte göra eftersom kuvert inte får läggas där alltså får jag öppna den och sortera den. =( Något som tar tid från saker som jag vill göra. Ungefär som telefonförsäljare som ringer och tar tid för att sälja något som jag inte vill ha. Nu finns det en tjänst där man kan anmäla om man inte vill ha adresserad reklam. Reklamfritt. Jag blev medlem och anmälde att jag inte ville ha: postkodlotteriet och adresserad direktreklam. Telefonkatalogen har jag tagit bort för ett tag sen. Annat som fanns med var: HM, Coop, La Redoute och Ellos bland annat. Där kunde man bara spärra sig om man var medlem/kund. Vilket jag inte är.
En annan sak som jag inte gillar är våra högkostnadsmånader. Februari är en sån månad. Då ska bilförsäkringen betalas bland annat. Vi betalar den/ halvår. Men så kom jag på att dom månaderna som försäkringen ska betalas kan jag titta igenom om det finns någon billigare försäkring. Hittills har våran alltid varit den bästa men man vet ju aldrig. När det gäller försäkringar är priset inte allt. Den ska täcka det vi vill också och vi vill veta vad det är för bolag vi har. Ett tag hade vi Dial och dom var vi väldigt nöjda med. Det var när M och S var små och jag blev påkörd med bilen. Bilen blev bara skräp och fick bogseras bort. Jag fick ont i ryggen (har fortfarande ibland). Det var den andra bilens fel så vi behövde bara betala självrisk. jag blev sjukskriven rätt länge och Dial gjorde så att jag fick ersättning för förlorat arbete. Nu har vi alla försäkringar samlade på ett ställe vilket gör att vi får kundbonus. Så med ny försäkring höjs alla andra försäkringar med.
På posten kom dels Naturalbox (S hämtade i samband med andra ärenden, jag är fortfarande sjuk). Innehåller denna gång var: Cocoakvo (den gillade ingen så jag hällde ut den). 2 Paleo crunch, hallon och pecannöt (jättegoda båda sorterna). Naked lip balm kokos (jag älskar naked lip och kokos är god). Sesamkaka (gillar vi och brukar köpa när vi är på hälsokosten). Busby natural oil (inte provat än). Anti aging day cream från Nonique (inte provat än). Te från Rooibois organic (inte provat än). Sen var det med ett prov på lakrits men det gillar jag. Det är småproverna med cremer jag inte gillar för dom är omöjliga att få ur och sopsortera. Tack Naturalbox för jag slipper provpåsarna. =)
Det kom även en bok från min tid i plastbantagruppen på Facebook. Plastic-free- How I kicked the plastic habit and how you can too. Jag köpte den på Amazon begagnad för ungefär 5 dollar. Så ingen större kostnad men många bäckar små. Hade det varit idag så hade jag inte köpt den. Men den kanske innehåller några tips som jag kan ha som nya spartips. =) Man vet aldrig. Ett spartips är ju att sluta använda engångsartiklar som oftast är gjorda av plast.
Det ska bli förändringar i familjen P så det behövs lite "nya" möbler. Ett soffbord är köpt av en kompis till S som ska flytta. 100 kronor istället för 299. Använt 6 månader så i nyskick. Jag fattar fortfarande inte hur man kan köpa något och använda det ett halvår och sen tröttna. Mina möbler har jag haft i över 20 år.
Igår kom killarna hem från Turkiet. För att fira våran sista dag med bara tjejer så åt vi hemgjord semla till fikat. Dom blev nästan lika luftiga som köpesemlor. Det ekologiska kondiset som jag köper bröd ifrån ibland har fått klagomål för att deras bröd inte är så luftigt. Det beror på att dom inte har alla konstiga ämnen i sitt bröd som finns i vanligt bröd. Bland annat det som gör det fluffigt. Vi gillar deras bröd massor och struntar i att det kanske inte är lika fluffigt som vanligt köpebröd. Det luftiga i mina semlor berodde på att jag hade i både jäst och bakpulver i degen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...