onsdag 19 februari 2014

Veckans sparade pengar

Det sparsamma livet går vidare. När jag hade min kompis här på korvgrillning i måndags kom jag att tänka på att när vi var fattiga som kyrkråttor då krävdes det så lite för att göra oss glada och nöjda. Hade vi råd att köpa grädde och gjorde hallongrottsbakelser då var det fest. Lösglass köpte vi bara på sommaren och då i hela paket så det blev billigare. Men allt var ju inte bättre då. Jag kan fortfarande komma ihåg klumpen i magen när räkningarna kom och vi knappt hade råd att betala alla.

1 Slog in alla hjärtans dags presenterna i tidningspapper.

2 Köpte chokladpraliner för 9,90/hekto istället för 12 kronor/styck på chokladfabriken.
3 Köpte 49 kaffebröd och 41 frallor för 200 kronor på det ekologiska bageriet. En full påse med kaffebröd från frysen kostar 125 kronor och en full med frysta frallor kostar 75 kronor.

4 När M flyttade lämnade han kvar en massa saker. Bland annat en par trasiga fotbollsskor. Jag slängde skorna men sparade skosnörena tills nästa gång vi behöver skosnören.

5 Gjorde egen gammal hederlig gräddtårta när vi firade makens kalas. Vaniljkräm och hallongrädde.

6 Satte på crockpoten på morgonen innan kalaset för att ha maten klar på kvällen när kalaset var slut och undanstädat.

7 Hade ingen apelsinmarmelad till crockpots kyckling tog pumpamarmelad istället. Blev godare än den vanliga kycklingen. =)

8 Vädrat L:s finklänningar. Har varit två kalas i helgen så två finklänningar är använda och vädrade.
9 Lagat min ena kudde med ett örngott jag hade hemma.

10 Kalkat av kaffemaskinen med citronsyra så nu fungerar den igen.
11 När maken var på kalas hos sin syster svängde han förbi bonden och köpte en platta ägg till oss och en till M.
12 Fått dom tre elementfläktarna som vi beställde i december. Fungerar dom som dom ska så kommer dom att spara ungefär 35% av elförbrukningen.

13 Fått en vinterjacka av en kompis.

14 Fått 12 kaffekoppar och 11 kaffefat som jag tänkte ge till M. Men han ville inte ha dom. Dom var fina och jag hade bara 7 kaffekoppar så jag behöll dom själv.

15 Firar hemester på sportlovet och hade en kompis med hennes barn här på korvgrillning, fika och lek i måndags. I tisdag var L på "ridläger" på sin ridskola mellan 9 och 14. Hon hade haft en helt underbar dag och var jätte glad och nöjd.

16 Poppade en låda full med popcorn (maken är popcornälskare) och gav till maken i present när han fyllde.

17 Bytt till mig 3 nya tapetrullar som ska sitta som fondvägg i M:s gamla rum. Känns fortfarande fel att skriva det. Hon ska få min vävstol som jag ändå aldrig väver på och inte kommer göra heller.

18 Samordnat ärenden för att spara bensin. Hämtade L på ridlägret, stannade på byns affär och köpte mjölk. Och till byns bibliotek och skulle lämna tillbaka böcker. Dom skulle lämnas tillbaka igår. Men det var stängt.

19 Lånade om böckerna som skulle lämnas tillbaka senast igår via datorn när vi kom hem för att slippa betala för försenade böcker.

20 - 39 Se en gammal lista det är sånt vi alltid gör.





Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...