torsdag 20 mars 2014

Vatten

I söndags när maken och jag kom hem från våran helg i Stockholm fick vi reda på att stora stadens vatten var smittat. En toalettstol hade läckt ner i vårat vatten. Vi stannade i Eskilstuna och köpte flaskvatten eftersom vi fick höra att allt flaskvatten hade tagit slut på fm i stora stadens alla affärer. Allt vatten skulle också kokas. Vattenprov nummer ett visade bakterier så vi fick koka en dag till än vad som var sagt från början. Det här gjorde att vi blev mer uppmärksamma på vad vi använde vårat vatten till. Ingen droppe fick gå till spillo. Nu behövde vi bara koka vårat vatten i 4 dagar (även om jag är lite nojig och kokar det idag med). Vi hade inte heller någon riktig vattenbrist eftersom det fanns vatten i kranarna hela tiden, även om det var avloppsvatten. Det kändes inte så fräscht att duscha och tvätta sig kan jag ju säga. Vissa länder har vattenbrist jämt. Tusentals barn dör varje dag på grund av vattenbrist. Rent vatten är en mänsklig rättighet men 780 miljoner människor saknar rent vatten. Varje dag dör 1400 barn under 5 år på grund av brist på vatten, toaletter och bristande hygien. De flesta dödsfall i diarré  beror på smutsigt vatten. Det finns många orsaker till vattenbrist. Några av dom är:
Torka. Vissa länder har regnperioder. Vattnet som kommer ner då ska räcka resten av året. Uteblir regnperioden torkar vattendrag och till och med sjöar ut.
Ökenbildning. Skogsskövling är en orsak till att öken bildas.
Föroreningar. Vissa industrier renar inte sina utsläpp och släpper då ut giftiga ämnen i vattendrag. Det förgiftar människor, fiskar och andra djur och vattnet.
Krig. Vattnet kan användas som vapen i krig. Det händer att vattenreningsverk bombas. Att hitta nya reservdelar kan vara svårt så människorna tvingas använda smutsigt vatten.
Hygien. Nära 2.5 miljarder människor saknar rena toaletter. Istället använder man öppna fält, sjöar och floder som latriner. Vilket gör att dom små vattendragen som finns förorenas och smittor sprids.
Min "fasta" går sådär. I måndags skulle jag gå en långpromenad. Det gjorde jag inte. Maken och jag gick så mycket i Stockholm att fötterna bad om nåd. I tisdags skulle jag ha en skärmfridag - det glömde jag bort. Igår skulle jag inte tända alla myslampor. Jag har redan dragit ner där så jag glömde det med. Idag var det en köpfri dag vilket jag också glömde. Jag och mamma åkte till Coop och handlade. Jag fyller och behövde ha saker till tårtorna, sen var frukten, grönsakerna och mjölken slut. Å andra sidan köper jag nästa aldrig något nu för tiden mer än mat så jag har nästan alltid köpstopp.
Jag lånade mammas Coop kort och fick pasta för 5 kronor paketet. Jag köpte även en helt gratis turkisk yoghurt.
Tårtan som jag ska ha med till jobbet imorgon är gjord. Mandeltårta.
När ugnen ändå var varm passade jag även på att baka sirapslimpa. Jag  har inte bakat på år och dar så det var skönt att sätta händerna i en deg.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...