onsdag 19 mars 2014

Veckan sparade pengar

Det sparsamma livet går vidare. Med ännu mera go från min sida. Jag läser simple living böcker som jag beställde från Amazon och blir mer peppad än någonsin. Jag skrev när jag beställde dom för ett tag sen att böckerna bara kostade några kronor men att frakten blev jättedyr. Jag har praktiskt taget köpstopp just nu så böckerna var nog det sista jag handlade. Förutom mat. Jag känner ingen längtan varken efter att köpa saker eller att äga dom. Jag fyller år snart och jag kommer nästan inte på något som jag vill ha.
1 Gett en Saint Paula med kruka till en arbetskamrat som fyllde år. Jag korsar dom själv så det var en som jag hade hemma som var relativt nygjord.

2 Köpt färs för 35 kronor/kilo på Netto. Färsen gick ut dagen efter men eftersom jag fryser den spelar det ingen roll när den går ut. Jag köpte alla förpackningar som var kvar = 5 kilo. Räcker 10 gånger till oss.

3 När jag var på Netto köpte jag även 5 kilo Basmatiris för 99 kronor. Basmatiris brukar kosta 30 kronor/kilo. Vi brukar köpa Jasminris som brukar kosta 21,50/kilo.

4 Köpte även bananer för 9,90/kilo.

5 Köpte fläskytterfile för 39,90/kilo på Willys. Vi åt fläskytterfile häromdagen. Så lätt att göra och blir så himla gott.

6 Köpte kyckling för 22,90/kilo på Willys.

7 Samordnat ärenden för att spara bensin. Willys och Netto denna gång.

8 Gjorde ny inlagd chili. Maken (och M när han kommer på våra tacokvällar) vill ha inlagd chili till tacon.

9 Gjort inlagd gurka. Det har jag gjort några veckor nu men glömt att skriva upp. Ett tag köpte vi smörgåsgurka på burk men det blir billigare att lägga in själv.

10 Tappat upp vinägern som jag satte för ett tag sen. Gå på några veckor nu när jag har min vinägermoder. Vill någon ha säg till så kan jag dela den och skicka en bit. Utan kostnad. =)

11 Satte ny vinäger på vinskvätten som var kvar sen Stockholm.

12 Är Scandic floor medlem så vi 50 kronors rabatt + 20 % rabatt på maten som vi åt fredag och lördag kväll.

13 Gick på museum istället för att shoppa. Kostade 160 kronor för båda.

14 Fikade på hotellrummet där det fanns gratis kaffe.

15 Maken behövde ha en tigersåg. Fanns på Clas för 600 kronor. Han hade en kupong så han fick den 20% billigare.
16 Hittade en konstnärslåda med en massa färger, penslar och annat på återvinningen. Egentligen kanske det inte hör hemma här för jag hade inte gått iväg och köpt en om jag inte hade hittat den. Så inga egentliga pengar sparade.

17 Bakterierna i vattnet gör att hela familjen P sköljer sina munnar med mugg vid tandborstning och inte bara jag och L.

18 S skulle se en teater med skolan. Biljetterna skulle dom bekosta själva (så mycket för avgiftsfri skola men det kanske inte gäller på universitetet). S bokade biljett till genrepet som var gratis och sparade 150 kronor.

19 Gör inget under rinnande kran eftersom vi har det kokade vattnet i en dunk. Så gör av med mycket mindre vatten.

20 Lånat två böcker till L på biblioteket.

21 - 31 se en gammal lista det är sånt vi alltid gör.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...