onsdag 5 mars 2014

Veckans sparade pengar

Ibland känns det som om listan inte blir så lång och jag inte gjort så mycket penga sparande saker. Men egentligen är det mer vad vi inte gör än vad vi gör. Vi köper nästan aldrig snabbmat eller färdigmat. Vi shoppar aldrig utan köper bara saker eller mat som vi tänkt köpa från början eller behöver. Vi köper nästan aldrig chips, läsk eller godis. Vi åker inte onödigt mycket med bilen. Och så vidare och så vidare och så vidare.

1 Genom den lokala tidningen får vi lite gratisannonser varje år. Förut var det en köp och sälj/månad nu är det 5/år. Jag har använt en av gratisannonserna och gjort en grattisannons till L som fyller snart.
2 Köpt bambuskott på kinaaffären och sparat 168,58 kronor mot om jag hade köpt motsvarande mängd i småburkar.

3 Låset på garageporten gick sönder för ett tag sen. Så vi har inte kommit in i garaget den vägen. Som tur är har garaget en dörr också så vi har kommit in där. Ännu mer tur så är garaget fullt av grejer så bilen står alltid utanför. (sen om bilen hade stått där inne och vi inte hade fått ut den hade varit maximal otur). Maken har lagat låset provisoriskt. Man kan nu öppna porten inifrån. Vi ska byta port i vår så onödigt att köpa nytt lås för bara några månader.

4 Kokade adobon i tryckkokaren på halva tiden mot på spisen.

5 Använt tygbindor.
6 Lånat böcker på bybiblioteket.

7 Frös in nudelwoken och biff med bambuskotten som blev över efter filippinska buffén. Räcker till 2 måltider till hela familjen P.

8 Samordnat ärenden för att spara bensin. Kina affären, Netto och ta ut paket för att vara exakt.

9 Köpte kycklingvingar för 29 kronor för 1,5 kilo på Netto. Köpte två paket alltså 3 kilo.

10 Köpte billig cola på Netto (vi skulle bjuda på mat och ville då bjuda på läsk). 6 2 liters flaskor för 49,95. Skrev fel i inlägget. Flaskorna var på 2 liter styck och inte 1,5 liter som jag skrev.

11 Gjorde egna vårrullar till filippinska buffén. 50 vårrullar blev det.

12 Mailade kommunen förslag på deras avfallsplan. Mina förslag var starta en gratisbutik och inför mer sällan soptömning än var 8:e vecka.

13 Satt en lapp på kylskåpet där jag skriver vad vi slänger i köket. Sen i torsdags har vi slängt: sandpapper efter jag böt på Sky.

14 Maken har ringt viasat och sagt upp fyrling abonnemanget. Onödigt att betala för 4 tv:sar när vi bara har 3. Vi skulle även säga upp film- och sportkanalerna men dom var tydligen bundna till april nästa år. =(

15 I höstas böt vi våran urgamla elpanna mot en ny. Elen har sjunkit ett par hundra varje månad efter det. Den nya elpannan gör att vi kan sänka huvudsäkringen från nuvarande 25 ampere till 20. Det kommer att spara minst 1000 kronor/år till på elen. =) Man får inte byta huvudsäkringen själv (eller man kan byta den själv men en elektriker måste komma och kolla för att anmäla bytet till elbolaget) så en elektriker är ringd.

16 Frös hälften av marknadskaramellerna som jag gjorde och plockade fram dom till fikat efter den filippinska buffén.
17 Fick en gratis kylväska, ett sugrör och en sugrörsmustasch och kuponger på 3 produkter från Lindahls mejeri. Jag äskar turkisk yoghurt. =) Och deras vaniljyoghurt kan man äta som godis. =)

18 - 38 se förra veckan det är sånt vi alltid gör.




1 kommentar:

Anonym sa...

O det är den frågeställning du ställer dig själv och oss som läser som är så "kul"
vad är spara om jag levt som jag levt och tex inte köper färdiga tårtor,till kalas utan gör min prinsesstårta själv är den då ett sparande i kr mot bageriet ?? Eller är den inte Om jag däremot får i gåva en prinsesstårta är det en besparing ?
lite dom storföretagen som har förväntad vinst 100 mille och går med 50 mille i vinst Vips blir det en förlust med 50 mille .
Personligen sparar jag noll för jag har alltid levt med mat och bak från grunden Däremot vid inköp av kapital varor beg kan jag säga att jag,sparat nja en beg kyl är ju värd det beg pris jag gav och inte ny ...dvs jag får det jag betalar för endast om den är gratis har jag sparat det beg priser i relation till år och slitage
Maggan som funderat

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...