tisdag 8 april 2014

Utlottning - Miserly moms

Här kommer ännu en utlottning av sorten mina favoritböcker. Miserly moms Living well on less in a tough economy av Jonni McCoy. En väldigt bra bok som jag gillar. Anledningen till att jag lottar ut den är att jag redan hade den. =( Min bok heter Miserly moms living on one income in a two income economy. Men det är alltså samma bok fast lite omgjord. Hade jag vetat det hade jag aldrig köpt den. Men men nu fick jag ju en bok att lotta ut igen. =)
Boken handlar om spartips vad annars. =) Den börjar med 11 guidelines (vad heter det på svenska? riktlinjer kanske) på hur man kan sänka sin maträkning. Sen kommer lite mer mat spartips och till slut kommer dom andra hur man sparar på kläder, el, vatten och barn till exempel. Några recept finns också med.
Vill du ha en chans att vinna kommentera med ditt bästa spartips så drar jag en vinnare. Utlottningen avslutas den 1 maj. Lycka till. =)

7 kommentarer:

Unknown sa...

Mitt bästa spartips är något som vi gjort senaste månaderna. Vi flyttar 2500 kronor till vårt gemensamma ICA-konto varje månad. Vi handlar dock nästan aldrig för den summan (utom möjligtvis vid födelsedagar) utan det blir minst 500 kronor kvar varje månad. De 500 kronorna sparas i ett eget konto. På 4 månader så har vi "sparat" ihop för en hel månad med mat!

Anonym sa...

Mitt bästa spartips är att göra en budget och faktiskt hålla den och att betala avlån så fort som möjligt,det är ganska skrämmande om man räknar ut hur mycket pengar som går i ränta varje år.

AnnH

Anonym sa...

Mitt bästa spartips som ändå är mest effektivast för mig är : gå inte i affärer i onödan!! Har du inte tagit dig till affären kan du inte handla. Sen när man har små barn som jag har...när man ska till biblioteket ellet andra ställen, se till att ha ätit lunch innan eller ta mee tex pannkakor o saft så kan det bli en mysig utflykt utan att kosta skjortan, istället för att åka till köpcentret på helgen gå ut med barnen i skogen osv. Garanterat tycker d att det är roligare. Mvh Frida

Anonym sa...

Mitt spartips: kasta aldrig, aldrig mat! Ha en burk i frysen där du kan stoppa så lite som tre överblivna köttbullar skurna i bitar, två korvskivor skurna i bitar och gör pyttipanna när burken är full. Gör pastasås på en liten mängd överbliven skinka, tex.
//Ingela

Anonym sa...

Jag använder alltid kontanter. Det enda jag betalar med bankkort är bensin till bilen. Allt annat kontant. På så sätt märker man tydligt hur mycket pengar som går åt. Dessutom lägger jag alla småmynt i en burk, det märks inte att de är borta ur plånboken, men blir fort till pengar.

Yah

Anonym sa...

Vår familjs bästa spartips är att bara köpa underkläder nya, alla andra kläder syr, stickar eller köper vi begagnade. Det är otroligt så fina kläder man kan köpa på second hand, stadsmissionen, Erikshjälpen eller andra loppisar.

jeanette sandelin sa...

Åh, den boken vill jag vinna :)
Mitt bästa spartips är att aldrig klippa mig/oss hos frisör. Jag klipper döttrarna och ocså mig själv. Lött som en plätt när man har långt hår.
Kram fr sö Dalsland.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...