onsdag 9 april 2014

Veckans sparade pengar

Ytterligare en vecka som det känns som om jag inte gjort så mycket.

1 S har klippt sig själv.
2 Jag har bytt till mig ett databord till L och fått ett gratis databord till maken.
3 Jag har bytt till mig 5 nya plagg på Naturskyddsföreningens bytardag.
4 Vaniljorkidén såg lite vissen ut och svärmor trodde det var för att den bara var planterad i blomjord. Orkidéer ska tydligen ha barkjord (finns att köpa). Jag hämtade barkrester som låg på golvet bredvid veden i källaren och blandade ut jorden med den. Hoppas nu den klarar sig.

5 Den nya bilen kallad röda faran och är mycket äldre än den gamla bilen. Behövde ha nya sommardäck. Vi fick med 6 sommardäck i köpet. 2 som inte passade bilen alls. 2 nästan nya däck och 2 helt utslitna däck. Makens syster hade 4 däck över sen dom hade samma märke på bil och dom fick maken. 2 bättre däck och 2 helt utslitna däck. Så nu har vi 4 däck (med olika fälgar men vad gör det). Enligt däckfirman kan man blanda olika sorters däck. Maken ringde och frågade när han bokade tid för däcksbytet på den "gamla" bilen. Den behöver också nya sommardäck och det blir inte billigt. Jag tror det var 1300/däck. Maken byter alltid våra däck själv men på "gamla" bilen har dom varit verkstadsbytta förut så dom är omöjliga att få bort hemma.

6 Maken har månadshandlat för 1208,90 på Ica. Det är då mat som ska räcka en månad. Vi kompletterar med mjölk, frukt och grönt.

7 Maken hade med tygkassar till månadshandlingen.

8 Vi fick ett paket gratis strutar av glassbilen och L:s älskade mackaglassar till halva priset. Bilden är lånad från Hemglass hemsida.

9 M fick en nästan gratis termos från Göteborgs kex (59 kronor i porto och 6 streckkoder som vi hade hemma efter vårat besök på kexfabriken i somras) en fransyska vi hade i frysen och ett paket digestivekex i inflyttningspresent.

10 Jag "köpte" en gratistermos från Göteborgs kex till oss också. Nu vill S också ha en men streckkoderna som är kvar räckte inte riktigt. =(

11 Vattenförbrukningen har minskat med 3 kubik (3000 liter) sen förra året. S var i USA då men nu har M flyttat så vi är lika många som vi var då.

12 Vattnat krukväxterna inne med vatten från ena regnvattentunnan (vi har för närvarande 3 stycken men jag ska ge bort en).

13 Gett Skutt maskrosor dom kvällarna det inte regnat. Vilket bara är två av sju.

14 Samordnat ärenden för att spara bensin.

15 Fick en stor kasse med galgar av mamma som jag behövde ha till mitt "företag". Inte långt kvar nu. =)

16 Poppat popcorn till mys fredag kväll. Lördag kväll åt vi nötter, russin och torkad frukt som vi köpte på Saltå kvarn.

17 L får fortfarande hemkokt äppelmos istället för sylt på flingorna.

18 Eldat ruggiga dagar. Det regnar nästan varje dag och huset känns kallt fast det är 20 grader så jag eldar.

19 Frös halva makaronipuddingen så en pudding räcker till två gånger till familjen P nu för tiden.

20 Några av plastmattorna på altanen och vaxdukarna var lite smutsiga. Dom går inte in i tvättmaskinen så jag har låtit regnet tvätta dom.

21 S och jag dricker/äter Actimel eller Activia eller Proviva för våra magar varje morgon. Jag har jämfört vilket som blir billigast/portion. Det blev Provivan om man dricker 2 dl av den och köper den största förpackningen på 1,75 liter. Nu dricker vi oftast mindre än 2 dl så den blir klart billigast. Activian och Actimelen är på 1 dl tror jag.

22 Jag sköljer munnen med flour varje kväll. Jag vet att det inte är så bra kanske men jag har tandläkarskräck så hellre flour än hål i tänderna. Maken och S sköljer också munnen varje kväll. L med tills hon fick flourfläckar på tänderna så nu gör vi ett uppehåll. Min flour kostar 92 kronor för en liter. Igår var S och jag till ÖoB och bunkrade hygien där hittade jag en Pepsodent flour som kostade 15 kronor för en halv liter = 30 kronor/liter = en besparing på 62 kronor. =) Vi köpte även Listerine till maken 42 kronor och Colgate munskölj till S 35 kronor. Om jag kan få dom att byta till Pepsodent med så sparar vi ännu mer. =) Men Listerine kostar 75 kronor på apoteket så en besparing ändå.

23 - 42 se en gammal lista det är sånt vi alltid gör.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...