fredag 16 maj 2014

Stanna världen jag vill stiga av

En sån känsla har jag just nu. Och då jobbar jag bara 20 %. När jag hade mina kurser i Simple living på Medborgarskolan var jag mycket bättre på att varva ner och inte boka in för mycket i almanackan. Det är inte så mycket inbokat i almanackan nu heller men mina dagsscheman är fulltecknade. Det är mitt eget fel. Till störst del beror det på att jag försöker dra ner på våra utgifter. Sen är det alla vanliga hushållssysslor som ska göras. Just denna vecka har jag även jobbat två kvällar så det jag vill göra måste pressas in på lediga dagarna. Jag förstår inte hur dom som jobbar heltid hinner det dom ska. I helgen till exempel är det två kalas och en konsert. I och för sig är jag bara inblandad i det första kalaset men kommer nog att få vara delaktig i det andra också. Förut under min Simple living period åkte jag bara till ett ställe/dag om det gick. Skulle jag handla på Ica så handlade jag bara på Ica.
Nu för att spara pengar och bensin så har jag idag varit till komposten och lämnat kaninsk*t. Återvinningen. Ica och handlat extrapriser och mjölk, frukt och grönt. Coop (som ligger precis bredvid Ica) och handlar extrapriser och gratissaker. Tobaksaffären och tagit ut ett paket. Ica sålde Bravo 2 liter för 10 kronor. Pulled pork för 29,90. Coop sålde Tacoskal, tacochips och tacosås för 10 kronor styck.
Det jag handlade gratis var Lindt choklad som jag vann. Kycklingbitar via Buzzador och paprikamix för jag är Ica kund.
Paket som jag hämtade ut var från Naturalbox. En superbar från Onebody. Björksaft från Sealand birk. Madara produkter bland annat rengöringsfoamet som jag fått en annan gång och gillade. Teer och dessa förbenade provpåsar. Jag har gillat att ha boxen men jag kommer inte att förnya min prenumeration när den går ut nu i sommar. Dom har höjt priset med 16 kronor/box och haft väldigt mycket barnsjukdomar. Vissa saker som skulle varit med i boxen har dom missat. Vissa saker som jag fått i boxen hade utgångsdatumet passerat för flera månader sen så jag tordes inte äta dom utan la dom i komposten. Sen är jag rätt trött på den men jag kanske saknar den när den slutar komma.
Jag har bäddat rent i alla sängar och tvättat tre maskiner tvätt. Strålande sol så tvätten torkade ute. Jag har börjat med helgstädningen. Jag har fixat två presenter. Långpannebröd är bakat till svärfar. Han ska få en bovetekudde som jag sytt också + lite annat smått och gott. En upplevelse ska L:s kompis få. Ett kort är gjort av mig och L som visar vad hon ska få.
I tisdags hade L namnsdag. Jämt när någon har namnsdag äter vi tårta. Jag skulle jobba i tisdags och hann knappt träffa L mellan skolan och jobbet så det blev en glasstårta. Köpt för 10 kronor när det var extrapris för ett tag sen. För att piffa till den satte jag ljus i den.
S har köpt en ros till mig för jag är världens bästa mamma. Jag älskar dig också gumman.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Folk frågar mig om jag inte har långsamt när jag "bara" går hemma.ALDRIG! Det har jag inte tid med. Trevlig helg från Gunilla

Anonym sa...

Har du läst bloggen The Prudent Homemaker? En hemmamamma med flera barn på en strikt budget. Jag tänkte på dig eftersom hon också har ett återkommande inlägg som heter ungefär "veckans besparingar" ,där även hennes läsare skriver i kommentarerna vad de gjort under veckan för att spara pengar. Intressant blogg, tyckte jag. http://theprudenthomemakerblog.blogspot.se/

//Mvh, Ingela

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...