onsdag 7 maj 2014

Veckans sparade pengar

Efter längsta listan förra veckan blir det en kort lista denna gång. Men som jag skrivit massor av gånger man sparar mest på sakerna som man inte gör. =) Vi har inte handlat på MacDonalds eller någon annan snabbmatsrestaurang.

1 Frostat av ena frysen.
2 Gjorde rabarberdricka när vi fick slut på juice.

3 Gjorde rabarberpaj av resterna från rabarberdrickan.
4 Fått en stol gratis till maken.
5 Fått en ljusstake som jag alltid önskat mig av S som köpte den för 50 kronor. Nypris är över 500 kronor har jag för mig sen jag sålde partylite.

6 Grillade påskskum när L ville grilla marshmallows och vi inte hade några.
7 Fick gratis mussli på Ica.

8 Sålt saker för 300 kronor.

9 Lagt in fyra gratisannonser i den lokala tidningen på saker vi säljer.

10 Köpte nya linser via Lenson denna gång. Dom var 72 kronor billigare/box än Lensway som jag brukar beställa ifrån.Dom hade även 25% rabatt och fri frakt. Jag beställde 6 boxar (räcker 1,5 år) och sparade 296 kronor + frakten på 35 kronor. Jag beställde via Gratisbio och får poäng som jag snart kan beställa ett rikspresentkort för. Jag har haft samma styrka på ögonen i snart 20 år så jag tog risken med att köpa så många. Det var dags att köpa nya linser eftersom jag har sista linserna inne nu. Det var något fel på internetbanken så jag fick betala med faktura. Därför kommer inte linserna att stå på kommande veckas utgifter. Faktura kostade inget extra.

11 Fått en pallkrage av min farbror.

12 Gett Skutt maskrosor och kirskål nästan varje kväll.

13 Lånat böcker på biblioteket.

14 Handlat den vanliga månadshandlingen på Ica. Som blev dyr enligt våra mått. Om det beror på att det var jag som handlade och inte maken. Eller att mycket var slut så det blev en STOR handling. Eller om det var för vi köpte glass, strutar och godis, alltså onyttigt som vi inte brukar köpa (stod på listan, fast godiset hade L skrivit dit). 1804,50 gick maten på i alla fall. Det är då mat som ska räcka hela månaden med komplettering av mejerivaror och frukt och grönt.

15 Köpte 10 par strumpor till maken och 5 toppar (bhtoppar) till L på rabatt när det stora redan billiga klädvaruhuset hade jubileum. 330 kronor och då fick L två par skor med.

För såna saker som vi alltid gör se listan här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du levererar! Långa inlägg ofta:) Gunilla

Sanna sa...

Blir lika inspirerad varje gång jag kikar in på din blogg.. =)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...