onsdag 28 maj 2014

Veckans sparade pengar

Ytterligare en vecka med en hel del gjort.

1 Planterat spenatfrön i ena balkonglådan.

2 S har med kaffe i termos till skolan istället för att köpa en liten kopp bryggkaffe för 14 kronor/kopp.
3 Fick en hel vindruvsplanta av grannen.

4 Behövde ta ut mina mediciner igen. Valde lågprisalternativet av Nexium och fick betala 27,50 istället för 444 kronor.

5 Tar Questran (gallsalter) varannan dag istället för varje. Har inte märkt någon skillnad men medicinen räcker dubbelt så länge.

6 Eftersom jag behöver rätt mycket mediciner är min rabatt på apoteket för tillfället rätt hög. Fick 525 kronor i rabatt.

7 Beställer medicinerna via nätet, fri frakt så sparar in bensinkostnaden.

8 Kokade risgrynsgröt som jag och L åt kall till mellis och varm till frukost i dagarna tre.

9 Gjort ny balsamspray.
10 Gav mammorna varsin Saint paula som jag gjort själv och chokladprovningsset i mors dags present. Chokladprovning kostar 790 kronor/skalle om man går iväg och gör det. Dom här seten kostade 75 kronor/ skalle.
11 Plockat libbsticka som nu hänger på tork. Jag använder torkad smulad libbsticka istället för buljong i matlagningen.

12 Gjorde kamomillte och baddar L:s öga med istället för att ta bilen till apoteket och köpa salva. Kallt kamomiltte funkar dessutom bättre än den köpta salvan.

13 Köpte 4 presenter till mamma till rejält extrapris när S och jag var och kompletteringshandlade mat.

14 Köpte 2 2 liters juice (alla dom hade kvar) för 10 kronor styck. Det var såna varor som var utgående sortiment.

15 Fick en hel hög produkter att testa och en dvd film till L helt gratis i Loppi blogbag.
16 Gjort ny granskottsirap. Världens bästa hostmedicin.

17 Fick 2 paket kex att prova gratis via Smartson.

18 Köpte choklad på chokladfabrikens andrahansd sortiment och betalade 14,90/hekto. Pralinerna burkar kosta minst 14,90/styck. Jag gav dom till L:s ridfröknar på avslutningen igår.

19 Tog Mullekort som vi hade hemma och gav till ridfröknarna.

20 Gjorde rabarberdricka.

21 Gjorde rabarberpaj på resterna från drickan. Den ena pajen frös jag direkt i pajformen.
22 Gjorde ritpapper till L av gamla papper. Jag sparar alla papper som det bara är skrivet på ena sidan på. Jag vek dom på mitten och häftade ihop dom i öppningen.

23 Lagat ett par av L:s strumpor.

24 Lagat en av mina tunikor.



1 kommentar:

Anonym sa...

Tänkte jag kan bidra med mina besparingar, som läsarna på The Prudent Homemaker gör :-)

1. Gjort matlådor till maken av middagsrester (gör jag alltid).
2. Målar om ett begagnat köksbord som nu ska bli vardagsrumsbord.
3. Spraymålat en gammal krok som jag nu behöver i tvättstugan.
4. Hängtorkat tvätt (gör jag alltid).
5. Använder upp de små hotelltvålar vi fått.
6. Klippt av kvistar i trädgården och tagit in i vas (istället för att köpa blommor).
7. Den gamla plantjorden från pallkragarna använde vi för att jämna till gropar runt växthuset (skogstomt, ingen vältrimmad slät gräsmatta här...).
8. Överbliven vispgrädde efter helgens våfflor hamnade i köttfärssåsen.
9. Yngste sonen fick en affisch från en tidning och ville hänga upp den. Jag tog överblivna affischlister som är en aning för korta men det fungerar, och jag klippte en "hängare" av papper som jag laminerade och som träs in på baksidan.
10. Yngste sonen behövde en liten hylla på sitt rum, jag tog in en från lekstugan där ingen längre leker.
11. Sått bondbönor jag fick av en jobbarkompis. Även popcornkärnor, ska bli spännande...
12. Sparat fruktpåsar för att återanvända.
13. Klippt gamla infopapper etc i bitar för att använda baksidan till handelslistor osv.
14. Maken byggde en hylla i förrådet av gamla brädor och lecablock.
15. Jag flyttar ut våra chiliplantor och tomatplantor i farstun (uterummet) istället för att köpa sommarblommor.
16. Vi har inte ytterkrukor som passar till alla plantor, så jag ställer ner en del innerkrukor i bruna papperspåsar som egentligen är kompostpåsar, rullar ner kanten en bit och skriver med spritpenna vad det är för planta. "Hot Lemon" och ritar en citron med blad, t ex.
17. Till andra plantor har jag klippt ut etiketter i brun kartong (från ett pastapaket), som jag ska knyta fast med grovt snöre (som jag sparat från paket osv).
18. Två morgnar blev jag uppringd av jobbet som frågade om jag kunde byta skift pga sjukdom, jag sade ja och tjänar lite extra.
19. Använder babyolja istället för tvål i duschen, vilket gör att jag inte längre måste använda dyr body butter (hade väldiga problem med torr, kliande hud).
20. Gjorde ljus i gamla kaffekoppar till min mamma i Mors dag-present, av sparade ljusstumpar.
//Ingela

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...