måndag 16 juni 2014

Inred med loppis

Jag har jobbat hela helgen därav bloggtystnaden. På förmiddagarna innan jobbet försöker jag pressa in hushållssysslor och saker som sparar pengar så datatiden blir lidande.
Jag har fått en nytt favoritprogram på tv:n. Som jag har missat på tv:n men sett via svtplay. Inred med loppis. I programmet hjälper dom människor att inreda sina hem nästan helt gratis. Dom använder sig av så kallad upcycling (skapa nytt av begagnat). Alla saker som dom använder får dom gratis via olika källor. Freecycle till exempel eller hustömningar. Dom har en affär i Glasgow där allt dom säljer är helt gratis. Vårat hem är en blandning av nytt och gammalt. Det mesta gammalt. Sakerna vi har köpt nya kan man räkna på ena handens fingrar tror jag.
En byrå i tvrummet.
En byrå i hallen.
Sängramen och nattduksborden i sovrummet (för över 20 år sen räknas det fortfarande som köpt?)
Soffbordet i vardagsrummet (för över 20 år sen)
Bokhyllan i vardagsrummet (köpte maken innan vi träffades så över 25 år sen).
Det blev visst 7 saker. Dom flesta sakerna har vi köpt begagnat, ärvt eller fått. I inred med loppis tänker dom dock utanför ramarna ännu längre än vad vi gör. Vi gör om saker hela tiden. Jag böt till mig en lampa och fick två lampskärmsskelett på köpet.
I sovrumsfönstret hänger en lampa som jag gjort av en spetsduk.
Den nya lampan skulle sitta i mitt nya hörn som läslampa.
Jag satte på en spetsduk på den ena tomma lampskärmen jag fick. Hyllorna som sitter i köket är ett annat exempel på saker som vi gjort om. Dom var från början en sänglåda. I inred med loppis går dom ännu längre med att göra om saker. Till exempel har dom gjort en fåtölj av ett badkar. Ett soffbord av ett element. Ett sminkbord av en resväska. En sänggavel av en gammal dörr. En soffa av lastpallar. Jag blir så inspirerad när jag ser programmet.
En ny garageport sitter nu på plats. Den gamla var brun med en stor buckla i och med ett lås som bara gick att låsa upp inifrån garaget.
S och jag skulle åka och handla 10 dagars handlingen på Willys. Vi har börjat med 10 dagars handlingar och prisbok igen. När vi kom fram till Willys började bilen larma. Varken maken eller jag visste ens att vi hade ett larm. =( Vad vi än gjorde så gick det inte av. =( Vi ringde då maken (inte så intelligent kanske för vad kunde han göra egentligen? laga bilen telepatiskt? det var då jag fick reda på att han inte ens visste att vi hade ett larm på bilen). Jag föreslog att vi skulle åka till macken på andra sidan gatan för att dom skulle få kolla vad det var. Men maken tyckte vi skulle åka till bilfirman ungefär 10 minuter bort. Väldigt pinsamt var det att först stå på Willys parkering med ett tjutande larm och sen sitta i bilen och åka med ett tjutande larm. Väldigt irriterande också. Väl på bilfirman fick vi hjälp efter en (vad det kändes) väldigt lång stund. Han tog helt sonika bort säkringen till larmet sen skulle vi höra av oss en annan dag för att felsöka. Det hade dom inte tid med idag. Bilfirman ligger på samma sida stora staden som hemma gör så S och jag åkte hem. Maken fick sköta handlingen efter jobbet istället.
På posten kom det ett vip paket från Reddville. Reddville är gamla Tampons for free. En ask tamponger. Easy shaving rakgel från RFSU. Den är genomskinlig och löddrar inte vilket kan vara bra när man rakar sina intima delar. Nice n´Cool från RFSU. En creme att stryka på efter rakningen för att förhindra problem som kan uppstå där nere efter rakning.


1 kommentar:

Benny sa...

Sökte efter bloggar med ekonomiskt tema och hamnade här. Helt fel, egentligen, men måste säga att det var ändå intressant (detta med "zero waste" är ju en ganska smart aspekt). Keep it up!

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...