onsdag 11 juni 2014

Kommer spräcka semesterbudgeten och ny semesterbudget

Jag älskar fabriksförsäljning. Oftast gör man verkliga fynd som räcker länge. Som till exempel knäckebröd som vi bara köper via fabriksförsäljning. Det är bara en gång som vi inte gjort fynd och det var när M och S var små. Vi hade varit i Göteborg och skulle åka hem. Via Falköping där dom hade fabriksförsäljning av ost. En himla omväg som tog flera timmar. =( Osten var gör sketa dyr så det enda vi köpte var några påsar ostbollar. I somras när vi var i Göteborg åkte vi till Göteborgs kex. I sommar ska vi dit igen men tyvärr kommer vi dit när det är stängt och åker hem när det fortfarande är stängt. =( Dom har inte helgöppet. Sen ska vi till Gränna och Kolmården. I Gränna ska vi köpa polkagrisar, inte riktig fabriksförsäljning och brukar inte vara så billigt heller. Men med stor M =) mellan Norrköping och Gränna ligger Linköping och där ligger Ljungsbro och där ligger Cloetta fabriken. =) Sen ligger Boxholms ost nästan på vägen också och enligt deras hemsida finns det billiga ostar där. Vill ju inte ha en ny Falköping. Och till slut mellan Gränna och hemma ligger Brunneby musteri. Jag gör våran saft och sylt själv men vi tänkte fynda lite cider och lite syltsorter som vi inte gör själva. Lite glögg kanske också slinker ner. Lär ju bli jul och glögg-in i år igen. Vi har en korvfabrik inte långt ifrån där vi bor. När M och S var små åkte vi dit varje sommar och dom fick en kall korv i bilen. Det var sommarens höjdpunkt enligt M och S och det godaste dom ätit. En gång när vi åkte hem såg vi en skylt om en kakfabrik och svängde in. Vi köpte en hel del kakor (typ dammsugare och araksbollar). M och S fick gå in i fabriken och titta när dom bakade kakor. Jag tror tyvärr inte den fabriken ligger kvar där längre. Vi har åkt förbi där ett par gånger men jag har inte sett skyltar mer. Sen har vi ju förstås chokladfabriken som ligger max 10 minuter härifrån. =) Undrar vad maken kommer att säga om jag föreslår att vi ska åka till 3 fabriksförsäljningar på våran resa också. Han är inte lika förtjust i såna som jag är.
M och S ville följa med till Kolmården. Jättekul. =) Vilket gör att vi måste åka dit dagen före för S jobbar på måndagen. Vilket gjorde att jag fick ringa Scandic och omboka rummet till natten före. Vi tog inte avbokningsbart den här gången heller eftersom det kostade för mycket. Scandic var så snälla och lät oss omboka. =) Jag älskar Scandic. Stugan i Gränna är helt avbokad. Där kostade avbokningsskyddet bara 200 kronor och det tog vi. Så vi får alla pengarna tillbaka förutom dom 200. Hotell är bokat istället för stugnatt. Hotellet kostar 690 kronor så där sparade vi plötsligt 855 kronor. =) Eftersom Kolmården kommer att gå på mycket mer (vi är 2 till som ska gå och betalas inträde för) så kommer här en ny semesterbudget för våra två miniresor. Icas 20% rabatt gällde dessutom bara lågsäsong vilket jag missade i första budgeten. =(
Nöjen:
1500 kronor Liseberg.
1000 kronor Universeum.
1000 kronor Gränna.
1900 kronor Kolmården (pust och stön och fy).
Mat:
2000 kronor. Äter på hotell 4 gånger nu och har med matsäck som vi äter på luncherna. Men ska försöka hålla samma summa ändå.
Extra:
1000 kronor glass, saker, lotterier.
Boende:
4271 kronor. 4 hotellnätter. Blev som jag skrev ovan 800 kronor billigare att sova på hotell en natt istället för i stuga en natt.
Fabriksförsäljningar:
Den nya punkten som kommer spräcka budgeten mer än Kolmården. Choklad är ju inte direkt livsnödvändigt så där sparar vi inte så mycket. Musteriet kan vi spara lite på eftersom vi slipper köpa glögg hemma det beror på vad den kostar. Osten där kommer vi spara en hel del. Man kan ju inte köpa hur mycket som helst men jag drar till i överkant (hoppas jag).
1500 kronor.
Summa:
14.170 kronor. 1670 mer än den gamla budgeten. Men då är vi som sagt var två till på Kolmården och ska åka på fabriksförsäljning också. Jag hoppas dock att mina siffror är i överkant så summorna blir mindre. Fortsättning följer.
Imorgon ska maken på jobbfest hemma hos en jobbarkompis. Han ville ha med något till värdinnan så jag gjorde kryddkrukor av sticklingar från rabatten. Citronmeliss, pepparmynta och oregano. Sen ska han ta med en fisk som kan fiskat upp själv också.



Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...