tisdag 24 juni 2014

Sommarens höjdpunkt/mötesplats och förutseende igen (kanske)

Kyrkans loppis öppnade igår. Jag, S, L och mamma hängde nästan på låset. =) Det fanns inte så mycket saker som det brukar göra men priserna var lika låga som dom brukar vara.
Jag hittade bara en konserveringsflaska för 10 kronor. Det märks att vi håller på och växlar ner och drar ner på onödiga prylar. Hade det varit förra året hade jag släpat hem minst ett dussin grejer till. Mamma bjöd på fika. Anananspajen var lika god i år. Vill man träffa någon man känner ska man bege sig till kyrkans loppis. Halva byn brukar vara där och fika eller handla. 
S och jag kunde inte hålla oss så vi tog med L och åkte till loppiset idag igen. Idag köpte vi lite mer saker. L hittade en tamburin (inte med på bild). Jag hittade en tröja till mig, två toppar till L, en musmatta till maken (han har inte haft någon) och en ny våg. M fick den gamla. Allt för 100 kronor.
Förra året eller om det var året innan planterade jag en fläderbuske på tomten. Fläderstället jag plockade på grävdes upp och numera är det en bilfirma där. Blommorna har nu börjat slå ut mer och mer. Så idag blev det en sats fläderchampanje. Förra gången jag gjorde det så gjorde jag något fel för den jäste aldrig. Nu om allt går som det ska tänkte jag att vi skulle ha den istället för riktig champanje på nyår och kanske på våran bröllopsdag. Den ska stå soligt i 3 dagar. Tappas upp på flaska och stå soligt i 2 dagar. På med lock och sen ska den stå 3 veckor innan den är färdig att drickas. Hållbarheten skulle vara ett år. När fler blommor har slagit ut ska jag göra en sats saft också. Jag har rätt mycket flädersaft kvar sen förra året men tänkte sälja lite på vårat garageloppis/ skörde/plantmarknad i höst. Sen gillar någon som fyller snart flädersaft och ska få en flaska. =) 
Maken tog ena bilen till jobbet och uträttade lite ärenden efter jobbet. Han köpte flytväst till sig och M så dom kan ta med L och fiska imorgon. Han tog ut två paket till mig. Det ena paketet var min Naturalbox. Den sista som jag har betalat för och jag kommer inte att teckna en ny prenumeration. Innehållet denna gången var: Schampo och balsam från K Pour Karité. Kokosvatten. 2 Better bar. En med smak av kokosnöt och korngräs och en med smak av vanilj och mandel.
Sista stoppet var att köpa jordgubbar för 15 kronor/liter. Jag bad honom köpa 20 liter men han köpte 30 liter. Om någon undrar vad jag gör ikväll så rensar jag jordgubbar.
Jag la ut en efterlysning på krukor och fick en hög av mamma. Så nu kan jag plantera fler skott och fler chilisar. =) 

1 kommentar:

Anonym sa...

Och var hittar man dom soldagarna? Inte är det i Hälsingland iallafall:) Gunilla

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...