tisdag 15 juli 2014

Del två avklarad - bättre än planerna

Våran andra minisemester är nu avklarad. Första dagen åkte vi till Kolmården. Efter diverse felkörningar i Norrköping kom vi äntligen fram. M och S var också med fast dom åkte i egen bil så dom vara bara med över dagen. Vi hade med pizza som vi åt inne i parken istället för att köpa mat. Vi hade med korvtermosen och kokade korven på hotellrummet som vi gjorde sist så mat är kvällsmaten söndag och måndag. Vi slog även på stort och köpte MacDonalds på vägen hem till lunch. Kaffe hade vi med kaffepulver så vi kokade vatten i hotellrummets vattenkokare och tog bara med varmvatten. Vi sov i Norrköping på natten och igår åkte vi till Gränna.
På vägen stannade vi i Ljungsbro och köpte choklad och lite annat godis. Skumtomtarna kostade 4 påsar 10 kronor så det bunkrade vi en hel del till jul.
Vi stannade även i Boxholm och köpte lite ost. Boxholm ost är dyrare än den vi normalt köper/kilo men man får vad man betalar för. Den är mycket godare än vanlig lågprisost. Även om vi kom undan lite billigare och köpte Gräddosten ur andra hands sortimentet. 20 kronor billigare/kilo.
I Gränna tog vi färjan över till Visingsö och där åkte vi remmalag. Efter en glass- och kaffepaus tog vi färjan tillbaka till fastlandet igen.
Där gick vi till en polkagrisfabrik och köpte polkagrisar. En hel del vanliga köpte vi också som vi förhoppningsvis har kvar några till jul.
Andra natten sov vi i Jönköping. Hotellet hade inte femman så jag missade superspararna igen och har sett det på Kanal5 play idag. Precis som förra gången fick jag inga nya spartips och jag tycker fortfarande att jag är mer expert och supersparare än dom i programmet. Mer till det senare.
Budgeten såg bättre ut än vad jag trodde. =) Vi hoppade dock över två fabriksförsäljningar. Det var tre inräknade i budgeten. Musteriet struntade vi i. Jag gör egen saft och sylt och det andra klarar vi oss utan. Korvfabriken hoppade vi också över. Frysen är överfull och bären mognar på buskarna så korven får vänta tills frysen är lite tommare. Den ligger inte så långt hemifrån så blir en bra dagstur.
Kolmården: 1800 kronor (hade en rabattcheck på 100 kronor) 100 kronor mindre.
Gränna: 595 kronor. (remmalag, färja och polkagrisar) 405 kronor mindre.
Mat: 946 kronor. 54 kronor mindre.
Extra: 563 kronor (glass 4 gånger och en t-shirt till L från Kolmården). 63 kronor mer än beräknat.
Boende: 1765 kronor (Scandic ena natten och Quality hotell andra natten)
Fabriksförsäljningar: 975 kronor (525 kronor mindre).
Summa: 6644 kronor 1021 kronor mindre än beräknat. =)
Peter i superspararna häller ut det gamla kaffepulvret och häller i nytt i samma filter för att spara ett filter. Det gör jag med. Fast jag häller på nytt pulver ovanpå det andra. Då går det åt mindre kaffepulver. Eller så skaffar man ett evighetsfilter som vi hade förut men inte kan ha till våran "nya" bryggare. Han kokade även maskrossirap, det har jag gjort men slutat med. Dels smakar det inte så jättegott och dels blev det dyrare än vanlig sirap. Han ger inte sina barn veckopeng utan dom får baka bröd och sälja till grannarna istället. Det skulle jag aldrig göra. Linus har en gratisdag och liftar in till stan och tigger till sig maten. Han provkör en bil för att köra hem gratissaker som han får. Gratisdagar är bra men man behöver ju inte gå till överdrift. Petra var med och jag brukar läsa hennes blogg och få lite tips där. I reklamen för nästa vecka verkade det dock lovande. Det lät som om det skulle vara en familj som klarar sig på en lön med. I och för sig beror det ju på vad det är för lön. Jag känner familjer där bara ena personen jobbar och tjänar mer på sin enda lön än vad maken och jag gör ihop + mer ändå. Det är ju svårare att klara sig på 10.000 kronor än vad det är att klara sig på 40.000 kronor.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...