fredag 25 juli 2014

Jämföra

Jag gillar att jämföra saker. Det är därför jag har prisboken. Där jag jämför matpriser. Jag har ett Ullaredskort som jag har som Mastercard. Idag måste man ha ett Mastercard i vissa situationer när man ska betala vissa saker via datorn till exempel. Förut betalade jag rätt mycket med kortet men nu försöker jag att betala så mycket som möjligt kontant. Vi åker inte till Ullared längre så bonuscheckarna som jag får säljer jag och tjänar en liten slant. Jag har funderat på att byta ut mitt vanliga bankkort mot ett Mastercard eller Visakort. Mitt nuvarande bankkort kostar 0 kronor/år. Ullaredskortet står på hemsidan att det kostar 150 kronor/år och att man inte behöver betala några administrativa avgifter. Jag får betala 25 kronor/månad så det stämmer inte alls. 25 x 12 = 300 kronor. Jag tror dock att jag inte betalar någon kortavgift på 150 kronor då, vilket hade blivit billigare. =( Varför har jag inte läst det här förut. =( Jag får ungefär 100 kronor/år i bonuscheck. Den säljer jag för 50 kronor. Så 300 - 50 = 250 kronor. Om jag ringer Ullaredskortet och påtalar att jag får betala aviavgiften får jag troligtvis börja betala 150 kronor/år i årsavgift istället. - dom 50 som jag tjänar på försäljning av bonuschecken, om jag köper så pass mycket att jag får en vill säga. Räntan är ingen om jag betalar hela beloppet månaden efter köpet annars är räntan 14,59%. Om jag byter till bankens Visa kort får jag betala 250 kronor/år i kortavgift. Inga administrativa avgifter. 10,70 % ränta. Om jag byter till Statoil Mastercard som maken har så är det 0 kronor i kortavgift. 15,48 % ränta om man inte betalar hela beloppet. Då är det ingen ränta. Vi betalar alltid hela beloppet på båda våra kort. Jag försöker att köpa så mycket som möjligt kontant och bara ha kortet i reserv. Min förhoppning är att maken också ska börja göra så. Så nu är Statoil Mastercard extrakort beställt till mig. När det kommer ska Ullareds kortet sägas upp.
Det är så varmt ute att jag bara vill ligga på sängen och flämta. Eller sitta nere i källaren och kura. Där är det svalt och skönt. Så det är jobbigt att göra spartips, i alla fall andra än dom vi gör jämt. Men då brukar jag se spartipsen som ett andra jobb. Om jag jobbar (vilket jag gjorde igår kväll) så måste jag göra mitt jobb hur kallt eller varmt det än är. Skillnaden med spartipsen är att jag kan göra dom när jag vill under dagen. När det är som varmast på dagen kanske det inte är läge att baka eller plocka bär utan det gör jag när det är lite svalare.
Jag peelar ansiktet varje kväll. När jag prenumererade på Naturalbox fick jag två burkar med peeling. Priset om jag ska köpa en sån burk igen är 375 kronor. Finns säkert billigare att köpa men den här är med socker i istället för plastbitar. Det som scrubbar är oftast små plastbitar och det vill jag varken ha i ansiktet eller vill att det ska komma ut i avloppet. Så nu har jag gjort min egen sockerscrubb. Kostnad för en stor burk (jag sparade dom tomma burkarna och hällde min hemgjorda i en av dom så mängden är samma) är: Kokosolja en halv burk Kung Markattas: 21 kronor. 2,5 dl socker: 2,82 kronor. En halv vaniljstång: jag köpte mina vaniljstänger i höstas för att stödja ett kvinnokollektiv och kommer inte ihåg vad jag betalade men en från affären kostar: 8 kronor för en halv Icas egna. 31,82 kronor kostar min hemgjorda sockerscrubb. Billigare blir nog att ta vanligt salt eller socker direkt ur förpackningen.
Till ett par av våra sängkläder har örngotten börjar gå sönder. Påslakanen är fortfarande hela. För ett tag sen fick jag en hel kasse full med sängkläder efter min morfars mamma av mamma. Då använde man inte påslakan så den är full av lakan och av örngott. Kuddarna då var större än dom vi har idag så jag har sytt om två av dom örngotten så dom passar våra kuddar. Man kan köpa örngott på Ikea, 2 stycken för 25 kronor. Men då hade jag fått slösa bort minst 1 timme och säkert köpt något mer som jag egentligen inte behövde. Eftersom jag inte behövde något mer innan jag åkte. Det tog max 15 minuter att sy om dom som jag hade.
För ett tag sen fick vi en utegrupp av ena grannen. Den var sönder på vissa ställen. Jag har alltid önskat mig en sån och ville ta kort på hennes grupp för att sätta in i den lokala tidningen under köpes och det slutade med att jag fick hennes grupp som hon skulle slänga. Nypris är minst 4000 kronor på just den gruppen. Nu har händiga maken lagat gruppen. Han böt alla delarna i ryggstöden som ni ser på bilden (det träfärgade). Nu ska den bara målas om också.
På fredagar åker jag och S till loppis och till återvinningen. På återvinningen låg en sån lampskärm som jag behövde ha till min "nya" golvlampa.
På loppis blev det lite smått och gott till L och en julklapp till M (ej med på bild). Hans sista om dom ska få 4 var. Lite tidigt kanske men det är julafton om mindre än 5 månader. =)

1 kommentar:

Mi sa...

Har läst din blogg ett tag nu, och tänkte kolla om du har lust att göra ett inlägg med lite spartips? såna saker man kan spara pengar på hemma och så vidare. =)

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...