torsdag 31 juli 2014

Lätt som en plätt och elfunderingar

För ett tag sen laddade jag ner seqr appen. Efter ett tag godkände jag kreditbolag. Collector är tydligen det som är bäst och som tur var valde jag det. Jag tyckte det kändes läskigt att godkänna ett kreditbolag därför blev startsträckan låång. Ännu läskigare tyckte jag det kändes att handla med appen. Hur skulle jag göra? Var satt grejen man skulle scanna? Hur scannade man den? Förra omgångens grejer försvann. Den här omgången nästan också, sista dagen var söndag för den här omgången. Men så tvingade jag med maken som stöd och både han och jag tyckte det var lätt som en plätt. =)
Eftersom priset som vi fick tillbaka på varorna var mer än vad dom kostade så handlade vi lite mer saker som vi då fick gratis/billigare. Potatisklyftorna hittade vi inte så det vi fick helt gratis via seqr var: Kolasås. Hönökaka. Exotisk fryst frukt. Tamponger. Kinapuffar. Bernaisås. Vaniljglass med krossad choklad. Coca cola. Det vi köpte utöver var extrapriser. Lätta 10 kronor/styck 2 stycken. Vienetta 10 kronor/styck 4 stycken.
När vi ändå var och handlade svängde vi förbi och hämtade ett paket till mig från Naturalbox. Jag trodde jag hade fått alla mina boxar men jag trodde fel. =) Innehåller var. Te från London tea company. Gojibär i choklad från Renee Voltaire. Rengöringscreme och hudcreme från DiTchon. Loveraw energibar. En proteinbar med smak av jordnöt och äpple. Ett cerat från Naked lips med smak av pepparmint. Och dessa förbennade provpåsar.
Vi har haft en luftavfuktare i källaren. Jag brukar skriva att jag häller vattnet från den i vattenkannan. Den gick sönder för några veckor sen och det känns på källarmiljön. Så en ny luftavfuktare måste köpas. Källaren är rätt stor och inredd så den måste kunna fukta av rätt stor yta. Vilket gör att den kostar från 2000 kronor och uppåt. Det är lite svalare i källaren så på S rum har vi ett elelement. För att slippa det så vill vi köpa en värmepump till. En som bara ska vara i källaren. Vi fick 50.000 på eftersparandet av JAK som vi har kvar 10.000 kronor på så en ny värmepump skulle inhandlas för det och en luftavfuktare var det tänkt. Dom andra 40.000 gick till byte av garageport och nya fönster i vardagsrummet. Men så hittade jag en värmepump på Netonnet som hade inbyggd avfuktare. =) Den skulle kosta 9490 kronor så inom våran budget. Om man som mig glömde bort att den ska installeras för ett par tusenlappar med. Den var slut i lagret och tur var väl det för det gjorde att jag shoppade runt lite och hittade en annan värmepump på Byggmax med bättre effekt för både kyla och värme, energiklass A, inbyggd avfuktare och 5 års garanti (Netonnet hade bara 3 års garanti) för 5995 kronor. Den är nu beställd. Installeringen skulle kosta runt 6000 kronor - ROT avdraget så dom 10.000 kronorna kommer räcka. =) + att vi blir av med S elslukande element. Elmätaren är hittad men har slut på batterier. Men när jag läser tillbaka bland gamla inlägg står det att S element drar 6000 kronor/år. Jag tror dock att det var det gamla elementet och att vi böt det mot ett som drog mindre el. DN har en lista på energibovar. Listan gjorde att maken stegade iväg till Clas Olsson idag och inhandlade batterier till elmätaren och en grenkontakt med avstängningsknapp. Den ska sitta i tv-rummet. Vi stänger av alla tv-apparater + dvder och annat som sitter i samma grenkontakt på nätterna. I tv-rummet har grenkontakten ingen avstängningsknapp så den stänger vi inte av. Enligt DN:s lista är Nintendo Wii, Playstation och plasmatv energibovar. I tv-rummet är alla våra spel inkopplade. På en av miljösidorna jag är med i på Facebook är det en som förbrukar 2036 kWh/år. Han har fjärrvärme och betalar värme och vatten med den så dom 2036 är bara hushållsel. Vi har lyckats sänka våran elförbrukning till 20.000 kWh men vi siktar in oss på att sänka den ännu mer.
L och S är på Boda borg idag tillsammans med en kompis till L och en kompis till S. L:s kompis fick Boda borg besök av oss när hon fyllde och det var det som skulle gå av stapeln idag. Det slutade med att vi fick betala för S kompis också. Som tur var hade jag en gå 3 betala för 2 kupong så vi kom undan 170 kronor billigare i alla fall. Men dyrt som f*n ändå.
Sirapslimpor är bakade.
När ugnen ändå var på bakade jag en kladdkaka tills vi får gäster imorgon.
Jag efterlyste en piedestal på ena bytarsidan och fick en helt gratis. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...