onsdag 9 juli 2014

Veckans sparade pengar

Som börjar med ett svar på en kommentar. Den enda källan med stora mjölsäckar (25 kilo) jag har lyckats hitta är ekologiskt mjöl från en bonde. Så billigaste mjölet som jag har hittat är 5 kilos påsarna från Willys.
1 Köpte 3 paket tacoskal (egentligen pitaskal men vi har dom till taco) för 10 kronor.

2 Maken har fiskat och fått 3 regnbågar. Snart uppnår vi målet att bli självförsörjande på fisk, i alla fall om det fortsätter så här.

3 L har gått på bio med en kompis. Biobiljetten var gratis (vi hade en biocheck) så vi betalade bara godis. Vi tog med 3D glasögon som vi hade hemma och behövde inte betala extra för 3D. Vet inte om det är glasögonen man betalar extra för när man får betala 30 kronor. 3D ingick i biochecken vi hade och det brukar inte göra det men det var första gången vi tog med glasögon.
4 Kokat 3 dubbel sats ärtsoppa i tryckkokaren. En sats åt vi på en gång och två frös jag till två andra gånger.
5 Köpt en ny bäddmadrass till L för 400 kronor och fick med en sängram som vi troligtvis ska sälja eller ge bort. Nypris på bara madrassen är 1395 kronor.

6 Sålt saker för 200 kronor.

7 Köpt ett par vinterstövlar till L att växa i för 25 kronor.

8 L har bowlat gratis med en kompis igen. Genom barn bowlar gratis.
9 Fått tamponger från Reddville.

10 Jag gjorde chokladpudding till efterrätt/mys lördag kväll. Jag gör den helt själv utan pulver.

11 Ger Skutt kanin morotsblast till kvällsmat nästan varje kväll. Vi har ett morotsland och jag ger honom renset. Gör alltså två flugor på smällen. =)

12 Fick mammas sushikuponger och köpte två sushilådor men betalade bara för en. Den ena gav jag bort i värdinnegåva när vi var och fikade hos en kompis som älskar sushi. Den andra åt jag upp själv. =) Det är bara jag som gillar sushi i familjen P.
13 Gjort fläderblomssaft. Smakade mest citron så gjort citrondricka.

14 Gjort egen turkisk yoghurt.
15 Fått en massa helt gratis kläder till S och L och en massa saker till mig (inte med på bilden).

16 10 dagars handlat på Ica för 940 kronor.
17 Köpte en kartong med juice för 60 kronor.
18 Köpte ost för 39 kronor/kilo.

19 Fått en gratis jättebadring på Statoil. Jag har vunnit 3 till men inte hunnit hämta ut dom innan dom gick ut.

20 Använt tygbindor.
21 Gjort egen yoghurt och sparar 5,90/liter.
22 Gjort egen sushi och sparar 6,50 för varje bit egen sushi jag gör. 32 bitar blev det igår. Jag lägger dom i frysen och tar fram när sushi suget kommer.
23 Fått en lårtränare helt gratis.

24 Plockat en liter svarta vinbär (tyvärr alla som fanns på våra två buskar - dom är relativt nyplanterade så första året det gav en plockbar skörd).

Vad har du gjort för att spara pengar den här veckan?









1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har verkligen gått in i semester-läge... Men en del kan jag nog komma på.
1. Hittade en vinterjacka till äldste sonen på loppis (min mamma betalade den som tack för skjutsen, 40 kr).
2. Har köpt badshorts på Myrorna till äldste- och mellansonen. Ska sätta in resår i midjan på dem, mina söner är ganska spinkiga så det behövs resår och inte bara dragsko i midjan. Köpte även en bomullspyjamas till yngste sonen där.
3. Gör vind-, sol- och insynsskydd till altanen av duschdraperier från Jysk. Billigare än markisväv och de tål regn.
4. Tar med vatten och frukt till utflykter. Sönerna får dock glass också, men vi drar ner på utgifterna en del på det här sättet (köper inte läsk eller ngt att småäta).
5. Får saker av mina föräldrar ur deras uthus för att dekorera ute. En gammal rostig gjutjärnsgryta med vackert lock som jag planterat blommor i, t ex.
//Ingela

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...