fredag 22 augusti 2014

7 kilo gav nästan 4 liter

Maken har byggt en mustpress åt mig. Jag har mustat sporadiskt med den eftersom äpplena måste rivas innan och min lilla matberedare kan riva väldigt lite åt gången och gick varm efter några rivningar. Förra året var vi med svärmor på en äppelfestival och hittade en äppelriv som vi köpte. Inte så värst billig men förhoppningsvis lönar den sig i längden. Då var det försent att inviga den så det har jag gjort idag.
Den rev jättebra. En kasse (7 kilo) äpplen på 15 minuter. Det beror på hur fort man vevar. Tyvärr blir det då inte så värst mycket must.
Av 7 kilo äpplen blev det mellan 3,5 - 4 liter must. Jag som tänkte vi skulle försöka att bara dricka äppelmust i vinter. Då får jag pressa massor massor. Om jag lämnar in äpplen för mustning kostar det 18 kronor/liter. Juice i affären kostar (beroende på märke) 7,90 för Icas egna apelsinjuice och 8,90 för Icas egna äppeljuice. Lättdryckerna är billigare men dom köper vi aldrig. Vi har äpplen kvar och jag kan nog få tag på fler äpplen så ett par gånger till kommer jag göra must tror jag. Inte så vi blir självförsörjande på frukostdryck men en del till.
Igår när man kompis var här på lek/fika så hade hon med skor till L. Vi märkte häromdagen att hennes gympaskor börjar bli för små. Hennes storlek nu är nästan 39. Vilket jag knappt hittade några på loppis. Men nu har hon två par i alla fall. =) Hon fick en massa äpplen av mig så det blev nästan som ett byte.
I köket har vi en whiteboard tavla som vi skriver vad vi ska handla på (inte mat). Där har L skrivit makaglas (mackaglass = sandwich). Mina hemgjorda mackaglassar blev ingen hit. Vi kör med två liters kartonger med lösglass som man får ta i en skål eller med en strut. Dom brukar vara en hit bland L och hennes kompisar men det verkar som om hon har tröttnat på det. =) En kartong med mackaglassar är i alla fall inköpt. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...