tisdag 19 augusti 2014

Kalas med bang

S avskedskalas är nu slut. Lite sorgligt för alla att inte få träffa henne på ett halvår eller ett år nu. Hon har inte bestämt om hon kommer hem till jul än. Precis som förra gången vet hon inte om hon har råd med flygbiljetten. Sist gick hela tjocka släkten in och sponsrade resan hem.
Maten var god. Kallskuret med potatissallad, mimosasallad, bröd och diverse grönsaker. Till efterrätt var det kaffe och äppelkaka. När första omgången kaffe var klart och jag skulle sätta på nästa kanna slocknade hela huset med nästan ett bang. Maken gick ner och tryckte på jordfelsbrytaren och jag satte på kaffekokaren igen - samma sak. Hela huset slocknade med ett nästan bang. Som tur var hade vi en kaffekokare till i källaren så jag kunde sätta på kanna nummer två. Ödets ironi kanske eftersom jag gav bort en annan kaffekokare dagen före till min kompis som skulle ha skänkesträffen. S åkte tillbaka till USA igår. Snyft.
Det känns att det börjar bli höst. Regnet låg i luften hela dagen igår men det kom inget så jag passade på att skörda pepparmynta. oregano, curryört och kamomill. Jag plockade hallon och blåbär också. Hallon var det kanske 5 bär kvar och blåbär var inte många heller. L fick äta upp dom.
Äppelmoset blev äntligen kokt. Det var bara några av äpplena i påsen som hade ruttnat som tur var. Men det ligger drivor kvar på marken och sitter ännu fler i trädet. 5 burkar blev det av 5 kilo äpplen (nästan hela påsen). Vi hade några burkar kvar sen förra året så är i valet och kvalet om jag ska koka mer mos eller inte. Tanken är att vi ska dra ner på sylt och börja äta mer mos istället. När jag kokar saft gör jag alltid restsylt av hallon och jordgubbar. Sen brukar vi komplettera med köpt hallon och jordgubbssylt. Vi har bestämt att inte ha garageloppis/skördemarknad/plantmarknad. L och jag står troligtvis på loppiset inne i stora staden i höst. Krukväxterna som jag planterat säljer jag nog som dom är eller ger bort som presenter. Jag hade en liten fundering på att bygga en vägkiosk och sälja äpplen och äppelmos från den men jag hoppar det. Maken blev inte så förtjust i idén och så mycket burkar har jag inte att jag kan sälja moset.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...