torsdag 21 augusti 2014

Minimalism funderingar och earth overshoot day

Jag är med i en grupp som handlar om frivillig enkelhet. Gruppens inriktning är även minimalism. Jag blir lite fascinerad av ämnet minimalism och sökte efter lite bloggar på nätet. Jag hittade flera stycken. Bland annat en som bara vill äga 39 saker. Det fick mig att börja fundera. För att kunna leva ett enkelt sparsamt liv måste man spara/ha en del saker. Mina tygbindor till exempel. Räknas dom som 20 av dom 39 sakerna? Trosor räknas dom som en sak eller som 10 saker? Räknas förbrukningsartiklar? Så om jag byter ut mina tygbindor mot engångsbindor så räknas dom inte men tygbindorna gör det? Är det lättare att vara minimalist i lägenhet än i hus? Vissa saker måste man ha om man bor i hus, en snöskovel och en gräsklippare till exempel. Visst kan man låna det av grannen eller äga ihop med grannarna. Men om alla är minimalister så måste ju saker förvaras någonstans och blir då en av dom 39 sakerna hos någon annan. Jag har även massor med flaskor och burkar sparade för att kunna göra saft, äppelmos och annat. Räknas dom? Vi lagar all mat från grunden och behöver då ha en hel del kastruller, formar och annat. Lagar minimalister med 39 saker mat från grunden? Jag lagar, syr och syr om saker rätt ofta då använder jag min symaskin. Slänger minimalister med 39 saker sina trasiga kläder eller syr dom aldrig om saker? Dom kanske har nål och tråd och syr med istället för symaskin men då är ju nålen en sak. Räknas trådrullarna också som varsin sak? Djur måste gå bort, tänk vad mycket saker som kommit in med Skutt, Snöflinga, Sky och fiskarna. Prydnadssaker, krukväxter, böcker, cdskivor och dvdfilmer går också bort. Det känns som ett väldigt tråkigt liv. Visst det är jätteskönt med mindre saker, vi har rensat ut rätt bra även fast vi skulle kunna ta bort en hel del till. Därför kommer jag börja med veckans ut igen. Jag vattnar hos grannen den här veckan och dom har massor med saker med, säkert mer än oss. Men det ser ut som om dom har mycket mindre saker. När jag läste vidare om han som bara ägde 39 saker så var det bara hans personliga saker han räknade. Han räknade inte möbler, köksgeråd och annat för det var hela familjens. Det känns också som lite fusk. För då kan man ha miljoner saker men dom räknas inte för dom är inte personliga. Målet är i alla fall att rensa ut minst 10 saker/vecka i minst en månad sen får jag se om jag fortsätter efter det. Vi har ju som skrivet var redan rensat rätt bra. Jag har även lagt veckans ut som en etikett i kanten. Är det fler inlägg ni vill ha märkta med etikett? I såna fall vad?
Fast samtidigt är jag kluven till att rensa. För som sagt var när man vill leva ett sparsamt liv är det bra att spara på det mesta för man vet aldrig när man behöver ha saken man gjorde sig av med. Antingen som den är eller till att göra om till något annat. Just nu sparar jag på alla plastburkar i större storlekar. Såna som det varit turkisk yoghurt eller sylt i. Jag tänkte göra om dom till krukor nästa gång jag får krukbrist.
Men det känns som om vi redan lever i likhet med minimalisterna idag. Om man räknar bort äga 39 saker. För i grund och botten handlar det om att leva enklare, med mindre prylar och tycka om det man gör.
Igår var earth overshoot day. Det betyder att jordens resurser är slut för i år. Resten av året lever vi över jordens tillgångar. Om man ser jordens tillgångar som pengar skulle vi nu hamna i skulder eller inte kunna köpa något på resten av året för kassakistan är tom. Om alla levde som vi i Sverige gör skulle det behövas 3 jordklot.
Mer äpplen är plockade. En kasse till + en del till komposten och det finns fortfarande massor massor massor kvar. Två nya äppelkakor är gjorda. I eftermiddag kommer en kompis och hennes barn på lek/fika och dom ska få med sig äpplen hem. Must ska också göras. Ibland tänker jag inte längre än näsan räcker. Jag har sparat en massa mjölkdunkar (2 liters från Skånemejeriet) för jag tänkte frysa must i dom. Frysarna är fulla så det går inte. Då tänkte jag hälla musten i glasflaskor och konservera den. Flaskorna räcker inte till både must och äppelvin som jag också tänkte göra. Dom räcker nog inte ens till det ena. Så kom jag på det. Jag kan ha konserveringsmedel i musten och ha den i dunkarna ändå. Helst vill jag ju inte ha i konserveringsmedel men om jag måste välja mellan det och att den möglar så väljer jag nog att ha i det ändå.
I brevlådan var det ett presentkort på 100 kronor på Jysk för att jag svarat på undersökningar. Jag behöver fler galgar (till mitt snart ska starta företag) och S behöver nya lakan så vi får se vad det blir. Med S i USA är det ju inte direkt akut med nya lakan. Men om jag rensar bland allas kläder så behövs inte fler galgar heller. =)

2 kommentarer:

Esbe sa...

Kan du inte lägga alla saker som du syr/syr om under en etikett som ligger där uppe i hörnet?

Trosor, hårsnoddarna du gör av gamla strumpor o s v. Nu känner jag till dessa två... men jag tror att du har gjort mer som jag har missat eller glömt och det är många som skulle kunna få användning för dina idéer.

Kanske kunde du lägga upp dina recensioner också under en etikett?

Anonym sa...

I somras fanns en låda på myrorna i stora staden med gratis galagar annars. :) och det kan du säkert få på bytessidorna med. :)

Mvh Mia

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...