söndag 24 augusti 2014

Tänkte om och sparade pengar

När vi böt fönster i vardagsrummet så kan vi inte ha våra fönsterbrädor i marmor längre. Brädan kommer ligga på elementet vilket gör att värmen inte kommer ut med marmorbrädor. Jag har försökt att byta ut dom mot såna i trä med skåror men inte lyckats. Just nu står krukväxterna på golvet. Fönsterbrädor kostar en del. Vi behöver 3 stycken som ska vara 1550 mm långa kostnad 329 kronor/styck. Maken ska istället snickra ihop fönsterbrädorna. Virket kostar inte så mycket så vi kommer spara en rejäl slant på det. Maken är dock inte världens snabbaste i att göra saker. Jag kom då på att jag kan försöka skaffa fler piedestaler istället och ha blommorna på. Jag efterlyste piedestaler på bytarsidan för ett tag sen och fick en gratis. Men så var det en som sålde precis en sån som jag ville ha från Ikea. Ny i kartongen (varför lämnar hon då inte bara tillbaka den till Ikea igen?). Nypris 279 kronor, hon ville ha 150 kronor. Det var dock en före mig i kön som fick den. Det var då en annan tjej som skrev till mig att hon hade samma fast brun. Den som jag fick är också brun så gör mig inget. Jag undrade då vad hon ville ha för den. Hon undrade vad jag ville ge. Jag hade lite annat för mig så jag hade inte tid att svara på ett tag och det var bra visade det sig. Först skrev hon 100 kronor.
Sen skrev hon 50 kronor och det köpte jag den för. I köket står ett litet bord och väntar på att bli flyttat någon annanstans utanför huset var det tänkt. Det stod i lekstugan som numera är tom eftersom det var meningen att vi skulle sälja den. Jag har funderat på om jag ska skänka bordet eller sälja det eller byta bort det. Nya kostar inte så mycket.
Så kom jag på att det kan stå som blombord i vardagsrummet. Nu behövs bara en fönsterbänk till lilla fönstret och något annat som dom andra 4 blommorna som står kvar på golvet kan stå på. Ett annat litet bord eller så ska maken göra en bänk av något slag av dom gamla köksbänkarna kom han på. Dom är rätt stora så dom får inte plats på en piedestal eller i en blombänk. Annars älskar jag min blombänk från Ikea och skulle gärna vilja ha en till.
Igår var det dags för den årliga kräftskivan med delar av tjocka släkten. Köksbordet var dukat med saker som vi sparat från andra kräftskivor. Det blev 3 olika sorters hattar. 3 olika sorters haklappar och två olika sorters servetter. När vi äter kräftor använder vi inte tygservetter som vi oftast gör annars.
Huset var pyntat så klart. Vi gillar att pynta. =) Också sparat sen andra kräftskivor.
Maten var god. På bilden är bara "förrätten" som var smörgåsbord. Vi hade knytkalas så svärmor hade med köttbullar och prinsar. Jansson och västerbottenpaj gjorde jag. Förutom det på bilden var det även baguetter och vitlöksbröd. "Varmrätten" var kräftor och räkor. Efterrätt var ost, kex och vindruvor som makens syster hade med. Det var första gången jag gjorde västerbottenpaj. Den blev god men jag glömde förgrädda skalet och det ska jag göra nästa år. Jansson brukar alltid få beröm så också i år. Jag följer inte receptet där. ;) Maken hade kryddat snapsen själv och den blev också en succé.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...