fredag 19 september 2014

Fläcktest 2 och energirådgivning

Fläcktest nummer två är nu gjort.
 Jag använde samma fläckar som sist. Uppe till vänster är det gräs, läppglans, ketchup. Nere till vänster är det kaffe med mjölk, apelsinjuice och matolja.Nu la jag dom i min hemgjorda dipp över natten och tvättade som vanligt dagen efter.
Alla fläckar försvann. Till och med läppglanset och oljan som inte försvann med Vanish. Det som är bra med Vanish (förutom att det är miljömärkt med Svanen) är att om jag missar någon fläck så gör det inte så mycket eftersom jag har i en skopa direkt i tvättmedelsfacket tillsammans med tvättmedlet. Jag kan ju inte dippa alla kläder så min dipp fungerar bara om jag ser vilka plagg som har fläckar.
När jag jobbade i onsdags kväll pratade maken med en energirådgivare. Vi fick det gratis via Vattenfall och det var ju dumt att inte nappa då. Tyvärr då så gör/har vi redan gjort alla energibesparande saker som finns. Solpaneler trodde han inte på då det skulle bli för lång återbetalningstid så det är mest för miljön man gör det. Men samtidigt stod det i någon villatidning vi fick hem om en som bland annat skaffat solpaneler och nu inte hade någon elförbrukning alls. Han hade gjort massor med andra saker också som isolera om utsidan av hela huset. Energirådgivaren sa bland annat att platt-tvsar efter 2000 någonting (kommer inte ihåg årtalet maken sa jag var trött efter jobbet) drar så lite ström att man inte behöver stänga av dom på natten. Men eftersom våra tv:sar sitter ihop med digitalboxar, dvd:er och tvspel och dom lönade sig att stänga av så kommer vi fortsätta stänga av på natten. Tv:n ska alltså inte vara på hela natten det är grenkontakten jag pratar om eller standbyknappen. Våra tv:sar har inga standbyknappar så vi stänger av dom på en grenkontakt. Jag har tjatat på maken om solpaneler hur länge som helst och han var med på det MEN det skulle bytas elpanna först (har gjort) fönster (har gjort). Nu är det bilen som behöver bytas. Ironiskt nog har ena grannen satt upp solpaneler på sitt hus igår. =( Eller ja det är väl kul för dom men då känns det lite som om vi härmas när vi skaffar eller om vi skaffar som maken håller på och krånglar. Byta vitvarorna mot nya rekommenderade han inte heller, i alla fall inte för att bara spara el.
Annars är det bara plugg, plugg, plugg som gäller och jag undrar vad f*n jag gett mig in i. En engelsk bok på 910 sidor + 4 andra böcker ska läsas tills nästa uppgift ska vara inlämnad den 24 september. =(

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...