tisdag 21 oktober 2014

Ett efterlängtat köp till väldigt bra pris

Jag har skrivit förut att jag hållit på och skrapat lite på ytan med Feng shui. Det var det som fick mig att börja rensa från början. När jag läste böcker i ämnet skulle man förstärka energierna genom att införa olika saker t ex kristaller vilket gjorde att jag köpte en massa nya saker istället för att rensa bort saker. Jag har efter det slutat vara så manisk och tillför inga nya saker, jag rensar bara bland dom vi har. Jag tycker jag gör ett bra jobb och jag tycker att vi inte har så mycket saker. När jag håller på och rensar och det försvinner över 70 saker/vecka ut (just nu genom otroligt ordningsamma oktober) och över 1000 saker ut sammanlagt (sen jag började rensa) så känns det som om vi har ett överflöd av saker. När det blir mindre saker och framförallt när var sak har sin plats så blir det lättare att städa. L är dock helt värdelös på att plocka undan sina grejer. Hon har blivit bättre. Jag tror hon har det lite efter maken för han är inte världsbäst på att plocka undan efter sig heller. Jag är inte ute efter ett avskalat vitt designerhem nästan helt utan prylar. Jag är ute efter ett hemtrevligt hem där man trivs att vara, som är lättstädad och där man hittar det man letar efter utan att behöva leta efter det.
Våran omläggningslåda och våran tablettlåda är mer än överfulla. Gamla tabletter brukar jag rensa bort men omläggningslådan har jag aldrig rensat. Det kan vara bra att ha. Visst det kan vara bra att ha men 6 bandagerullar kanske man inte behöver ha. En max två kanske man behöver när någon stukar foten eller L får för sig att hon har ont någonstans och vill ha bandage. Nu kunde jag inte riktigt släppa taget om alla rullar men jag har gett bort två stycken i alla fall. Sen skulle jag vilja ha en fin korg eller låda till alla kompresserna så den otympliga kartongen som ligger i nästan halva lådan försvinner.
För över ett halvår sen när vi fortfarande hade den lokala tidningen såg jag en tavla i ett hemma hos reportage som jag ville ha. Den var så fin. Den kostade dock över 300 kronor vilket var för mycket så jag köpte aldrig tavlan. Men så var det en som sålde "min" tavla på Facebook. Utgångspris 20 kronor och jag vann den för 70 kronor. Säljaren efterlyste kuponger från restaurangchansen som vi inte använder så jag sa att hon kunde få mina när jag hämtade tavlan. Hon drog då ner priset till 50 kronor. =) Den som väntar på något gott. =)
I somras köpte jag en golvlampa på kyrkans loppis som jag satte i vardagsrummet. Den var utan skärm så jag köpte två skärmar med för 5 kronor/styck. Ingen av dom passade. När jag lämnade återvinning hittade jag en skärm som jag tog med hem. Den passade formmässigt men inte färgmässigt. Det har grämt mig lite. Inte för jag brukar bry mig så mycket om sånt men nu när jag rensar så har jag börjat bry mig. Vårat hem är annars en blandning av en massa loppis och skänkes prylar. 7 möbler t ex har vi köpt nya. Varav en är sen innan maken och jag träffades och 4 är sen vi precis hade träffats för över 20 år sen. Jag som inte ville köpa något till lampskärmen funderade på saker vi hade hemma.
M:s gamla gardin. =) Det var en café gardin på M:s rum men efter att det blev tvrum är det bara en kappa så dom två gardinerna som satt där har jag lagt i syrummet till kommande projekt. Nu har alltså en av dom blivit lampskärmstyg.
Igår fyllde S år och vi firade med glasstårta (köpt för 10 kronor för ett bra tag sen). Nu var ju inte S hemma utan i USA men vi sjöng för henne via viber (skype ville inte funka igår kväll). Paket har vi såklart också skickat. En massa svenskt godis.

1 kommentar:

Malin sa...

Snygga tavla. Vilket bra pris du fick för den :)

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...