tisdag 7 oktober 2014

Fixarmamman fixar

Maken har som jag skrivit förut väldigt lång startsträcka. För lång enligt mig som ville ha sakerna gjorda igår. Avsluta saker är han nästan värdelös på. Det kan vara helt klart men fattas en liten list. Nu när jag håller på och rensar så gör jag automatiskt om lite här och där. Då dyker saker som jag vill att maken ska göra. Det har automatiskt blivit så att maken gör dom killiga sakerna och jag dom tjejiga. Dom tråkiga sakerna delar vi på. Jag gillar att laga mat och baka. Maken gör det inte. Maken gillar att bygga saker, laga bilar och fixa. Jag gör det inte. Så egentligen har det inte med könsroller att göra. Utan bara vad vi gillar att göra och vad vi är bra på. Jag är värdelös på att snickra och skruva. Otaliga skruvar har jag förstört huvudet på och ännu mer spikar har jag böjt. Tapetsera och måla är jag också dålig på. När maken bakar jäser inte degen. Ibland när han lagar mat skär sig soppan. Det kan bero på att vi inte gör sakerna så ofta utan bara behöver öva mer.
Idag trotsade jag att jag: Ett inte gillar att skruva och spika. Två inte är bra på det. Tre hatar att måla saker. Jag gillar inte att bli kladdig. Baka går bra men annars gillar jag inte kladd och deg och smet. Dessutom är jag så otroligt klantig och spiller alltid på mig när jag äter, tappar saker och går in i saker hela tiden. Böjde jag några spikar så är det inte hela världen tänkte jag. Det finns andra saker som jag absolut inte vågar mig på som maken får göra. Den nya fönsterbänken som vi köpte på Bauhaus när L var på den stora travbanan på andra sidan stora staden ska sättas upp. Rullgardinerna som jag böt till mig ska också sättas upp. När skolplanschen försvann från väggen blev det en tom yta där. På andra sidan lampan (som S gjort) satt en prylhylla med smurfarna i. På en annan vägg satt en annan prylhylla med min miniparfymsamling i. Den flyttade jag till det tomma utrymmet efter planschen. Mycket bättre. Jag har även målat första lagret på hyllorna som ska sitta i tvrummet. Känner mig riktigt stolt. =) Snickare eller målare blir jag aldrig men jag klarade det utan att kladda ner mig eller böja en enda spik. Inte förstörde jag något skruvhuvud heller. =)
10 dagarshandlingen på Ica är avklarad av maken. Han åkte direkt efter jobbet för att vi skulle spara bensinen. 692,77 kronor gick det på. =) Det är då mat som ska räcka i 10 dagar. Målet med mat för max 2000 kronor i oktober är fortfarande inom räckhåll.
Dom gräver för fullt ute på gatan (och snart också i våran trädgård). Fibernätet ska grävas ner. Det ska in genom källarväggen. Just där det ska in är makens hobbyrum och på just den väggen har maken en hylla full med saker/skit. Hans hobbyrum ser ut som ett skrotupplag om ni frågar mig. Det som är bra med fibern är att maken måste rensa sin hylla. Igår när vi var där nere sa han "nu måste jag rensa härinne och den där hyllan där kan jag slänga nästan allt". =) Jag som är i renstagen log inombords.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...