söndag 5 oktober 2014

Supersparseptember

Frivid42 hade en utmaning om supersparseptember. Vi lever redan väldigt ekonomiskt så jag tänkte att den utmaning inte var för mig. Men det satte igång tankecellerna. Det var det som gjorde att jag satte målet att bara handla mat för närmare 2000 kronor än 2500 kronor. Vilket jag lyckades med (det nya målet är att maten ska gå på max 2000 kronor). Det gjorde också att jag la ut en massa saker till försäljning. 710 kronor tjänade jag på det i september. En annan sak som jag gjorde var att starta ett sparkonto där jag sätter in hela mitt studiebidrag. Har vi klarat oss utan det förut så kan vi klara oss utan det nu också. Målet med det sparandet var att betala av hela lilla JAKlånet vilket skulle sänka våran månadskostnad med 800 kronor. September är slut men jag kommer fortsätta lägga ut saker till försäljning. Kanske att L och jag står på loppis också. Det får vi se. Frivid42:s nya utmaning är otroligt ordningsam oktober. Utmaningen där är att rensa ut 10 grejer/dag hela oktober. Eftersom jag redan kör med veckans ut och rensar bort minst 10 saker/vecka så är utrensning inget nytt för mig. För två veckor sen försvann över 200 grejer ut. Sakerna som ska ut nu är mest sånt som väntar på att köpare och potentiella köpare ska komma och köpa sakerna. Vilket gör att jag inte kan lova 10 saker ut/dag = 70 saker på en vecka eftersom jag kör veckans ut. Men så mycket saker som vi har så ska det nog inte vara ett problem. Samtidigt så har jag skrivit om nyttan av att spara det mesta när man vill leva sparsamt. Det är många gånger som vi behövt ha en sak och gjort om en sak som vi redan hade hemma. Just nu håller vi på med en sån omgörning. I tvrummet skulle två hyllor sitta (en gammal sänglåda). Dom var för smala visade det sig. Det skulle stå pärmar där och pärmarna stack ut med risk att dom ramlade. Så pärmarna står kvar i påsar i källaren orensade (makens pärmar så ingen chans att det blir något ut där). På L:s rum står en bokhylla som ska skänkas bort. Böckerna ligger i hennes ena sänglåda, parfymer och prydnadssaker ska upp på tavelhyllor (köpta av mig och maken på Ikea i tisdags när L var på travbanan och vi på det stora köpcentret) och hyllor. Hyllorna som sitter i tvrummet. L hade en lång hylla på sitt rum förut som vi sparat. Den ska delas mitt itu, målas och sättas i tvrummet. Eftersom vi sparat både färg, konsoler och hyllor så var det enda vi köpte två tavehyllor för 35 kronor/styck. Ett annat exempel är när jag gjorde om vårat överskott av badlakan till att täcka våran brist på handdukar genom att sy om två badlakan till 5 handdukar.
Målet med 2000 mat i oktober kan spricka. L ska ju ha sin spökfest nu. Vi ska bara bjuda på fika men fika kan också dra iväg i kostnad. Jag och L har förberett genom att skriva lista på vad vi ska bjuda på och göra. Lite saker som ska beställas är beställt. Det var lite speciellt godis som inte går att köpa inne i stora staden. Det kommer klarna vad det är för godis när jag berättar vad det är för kalas vi ska ha. Jag vill inte ha några Copycats så jag är hemlig ett tag till. Godiset som jag beställde kommer inte att ingå i matkostnaden.
Ny luftfräschare till toaletterna är gjord. Besparing ungefär 25 kronor/flaska. + att jag inte behöver slänga något eftersom jag återanvänder flaskorna.
Till mys igår kväll och till efterrätt efter ostsoppan idag blev det hemgjord chokladpudding.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...