fredag 14 november 2014

Ibland vet jag inte hur jag räknar

Eller har priserna blivit ändrade sen sist jag räknade när jag började läsa min "bibel" (The Complete Tightwad Gazette)? Jag köper mjölkpulver. Eftersom jag räknade på det en gång för länge sen och pulvret var dyrare än färskmjölken så använder jag pulvret sparsamt i matlagning. Främst när den vanliga mjölken börjar ta slut eller det går åt massor av mjölk (som till pannkakor och när jag storbakade igår). Men så fick jag för mig att kolla priset igen. Den billigaste färskmjölken kostar 8,50/liter på Ica (Icas egna mjölk. Lättmjölk från Arla kostar 9 kronor/liter). Mjölkpulver kostar 6,97 kronor/liter. Varje gång jag använder färsk mjölk i matlagningen förlorar jag alltså 1,5 kronor/liter. Maken använder aldrig mjölkpulver och jag har inte sagt något eftersom jag trodde det var dyrare. Men hädanefter ska vi bara använda mjölkpulver i matlagningen. Jag tänker dock inte gå så lång som Amy och ge mjölkpulver istället för vanlig mjölk som dryck. Amy är författaren till The Complete Tigthwad Gazette och min guru. Jag har som jag skrev en annan gång hittat en mycket billigare källa till både torrjäst och mjölkpulver. Men eftersom vi är två mindre i familjen går det inte åt lika mycket bröd och då alltså inte lika mycket jäst. Så jag övergav den tanken. Men nu när mjölkpulvret lönar sig så kanske det är värt en resa i alla fall.
Frysarna började gapa tomma på bröd så igår blev det bakdag. Sirapslimpa, rågkakor och vetekakor blev det. Jag gick ifrån min princip att använda gaffel och bunke och plockade fram min gamla matberedare.
Jag är inte med i facket eller i A-kassan. Det har jag skrivit om förut men här kommer en upprepning. När jag var mammaledig med L i 2 år betalade jag till A-kassan varje månad. Det hade jag gjort sen jag börjat jobba 19 år tidigare. När jag skulle börja jobba igen då mamma ledigheten var slut kunde jag inte gå tillbaka till mitt nattjobb, mitt jobb kunde inte ge mig en dagtjänst så jag sa upp mig och skulle bli arbetssökande med A-kassa (som jag betalat till i 19 år). Men det gick inte för jag var inte berättigad till A-kassa - jag var tvungen att jobba heltid ett år först. Jag gick då ur A-kassan och svor över alla pengar som jag betalat in under alla dessa år. Hade jag sparat dom istället hade vi klarat oss mycket bättre. Vi beslöt då att jag skulle bli hemmamamma på heltid, sen började jag jobba timmar (då alla vitvaror fick för sig att gå sönder samtidigt) och resten är historia. Eftersom jag fortfarande inte jobbar heltid får jag inte ta ut A-kassa om jag blir arbetslös så varför ska jag betala till något som jag inte kan använda? Facket har jag behövt hjälp av en gång men då sa dom klara dig själv. Jag hade anmält en kollega (för första gången). Masen trodde inte på mig så hon fick jobba kvar. Men hon gjorde massor av mer fel och fick massor av fler anmälningar på sig så hon fick sluta sen ändå.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...