fredag 7 november 2014

Matsedel och veckans 10 dagars handling

Det var ett tag sen jag skrev matsedel och vad som handlades på tiodagars handlingen. Maken är borta i helgen så det är bara jag och L hemma därför äter vi taco två gånger. Så den här matsedeln är lite speciell. 10 dagars handlingen på Ica blev avklarad av mig och L idag. Det gick på 919,24 kronor vi köpte då lite onyttigheter som vi ska ha som mys ikväll och imorgon kväll.
Mejerivaror (mjölk, Milda, yoghurt och macksmör): 124,10
Frukt (bananer och clementiner): 62,44
Arlas familjefavoriter ost på extrapris. Vi köper alltid Goudaost på Willys för 48 kronor/kilo så den här blev dyrare/kilo men gott med lite annan ost som omväxling: 168,40
Grönsaker (gurka, färsk spenat, kruksallad, isbergssallad, morötter): 91,3
Bröd (jag bakar allt vårat bröd men nu ville vi slå på stort - Skogaholmslimpa och tunnbröd): 40
Bak (sirap och mjölkpulver): 49,40
Sylt (lingonsylt och jordgubbssylt): 48,80
Konserver (tonfisk och köttsoppa): 37,70
Juice (tropisk nektar 3 för 20): 60
Övrigt (korv, ägg, mjuka tacoskal, kaviar,rotmos): 145,2
Onyttigheter (Mackaglass till L, skruvar (10 kr/styck) Dumlekolor): 91,90
Vi handlar då det billigaste i varje affär. Jag har inte jämfört klart än så jag vet inte om alla dom här sakerna är billigast på just Ica. Mejerivaror, frukt och grönt köper vi varje gång vi handlar och jämför inte priset.
Matsedeln för en vecka framåt är:
Fredag kväll: Taco.
Lördag lunch: Ostsoppa:
Lördag kväll: Pizza.
Söndag lunch: Tomatsoppa.
Söndag kväll: Tacorester.
Måndag: Korv, vita bönor.
Tisdag: Nudelwok.
Onsdag: Fish n chips.
Torsdag: Spaghetti Carbonara.
Jag försöker alltså köpa det billigaste i varje affär och då köpa så mycket att det räcker tills nästa gång vi ska handla i just den affären.
För snart ett år sen var vi till köttaffären som säljer ekologiskt kött från närproducerade djur. Vi köpte bland annat en nötlåda. Vi äter inte så värst mycket hela köttbitar så flera av bitarna låg kvar i frysen. Idag har jag malt färs av några av dom. Ett underskott av färs och ett överskott av hela köttbitar. Maken är den enda som gillar helt kött nu när M har flyttat så vi äter det inte så ofta. När vi äter det blir det oftast L:s favorit fläskytterfilé eller min favorit rullader. Kyckling äter vi en gång i månaden. Eller grytor. 8 förpackningar med mellan 400 - 500 gram i varje blev det.
Smink till L:s julklapp är fixat. =) Jag fick en massa smink av en kompis. Hon fick min symaskin som jag hade över så det blev nästan som ett byte. Jag håller på och målar sminkbordet. Eventuellt ett lager till sen är det klart. L:s nästa julklapp är snart fixad. Bara en kvar. =)



Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...