söndag 2 november 2014

Spökkalas a la Harry Potter

Jag älskar att fixa budgetkalas och har gjort en hel del populära genom åren. Jag har nu gjort en etikett med kalas där kommer jag fylla på med fler kalas vi haft allt eftersom jag hinner kolla igenom gamla inlägg. När M och S var små började vi med spökkalas eftersom dom inte få gå på bus eller godis. L får inte heller göra det och vi har haft lite spökkalas med henne också. Förra året hade vi dock inget. I år ville vi ha ett spökkalas med tema och valde Harry Potter.
Inbjudningskortet gjorde vi själva vid datorn.
Först var det fika med hemgjord jordgubbssaft (blod).
Halloween/Harry Potter muffins.
Spökmaränger.
Kattbajs.
Chokladgrodor och gelégrodor.
Mumietårta.
Efter fikat hade vi Harry Potter quiz. Vi gjorde 1 X 2 frågor och alla fick tre skyltar med 1 X 2 på. För varje rätt svar fick man välja en geléböna. Vi hade blandat goda och äckliga bönor. När maken smakade en böna som smakade ruttet ägg igår kväll höll L och jag på att skratta ihjäl oss.
Efter quizen var det filmtajm med spispoppade popcorn och en Harry Potter film. Tjejerna fick rösta om vilken film dom skulle se och dom valde Harry Potter och den flammande bägaren.
När kalaset var slut fick alla varsin godispåse med rutten sill.
Kostnad för kalaset då?
Godispåsarna kostade 19 kronor/styck x 10 = 190 kronor.
Filmen hade vi redan hemma.
Popcorn spispoppade en påse = 10 kronor.
Gelébönorna var rätt dyra. Den stora boxen kostade 199 kronor och dom små 50 kronor. Det var dock bara dom små som gick åt så hela den stora asken är kvar. Så jag räknar inte med den stora boxen i slutsumman.
Tårtan var fylld med geléhallonfluff och vaniljkräm, hemgjorda tårtbottnar = 35 kronor.
På tårtan var det sugarpaste (mindre än halva paketet gick åt) = 40 kronor.
Chokladgrodor gjorda av smält mjölkchoklad = 80 kronor. Där blev det en massa grodor över som jag frös och ska ha nästa gång vi ska använda smält choklad. Dom var väldigt mäktiga att äta tyckte till och med jag som älskar choklad därför väljer vi att smälta om dom istället för att äta dom.
Gelégrodorna är gjorda av saft och gelatin = 10 kronor.
Kattbajs = 5 kronor.
Spökmaränger = 8 kronor.
Muffins hemgjorda = 10 kronor?
Hemkokt jordgubbssaft.
Summa: 438 kronor. Då blev det som sagt var en massa chokladgrodor över som jag frös och ska använda nästa gång jag behöver smält choklad.
Godispåsarna hade vi kunnat skippa. Tjejerna är för stora för godispåsar. L är nöjd och maken och jag är nöjda. Gelégrodorna var en riktig hit och eftersom dom var så billiga att göra så blir det nog fler nästa år och kanske inga chokladgrodor alls.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket roligt kalas! Jag älskar mumietårtan :-)
//Ingela

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...