torsdag 13 november 2014

Tidningar

Jag får nyhetsbrev från Tidningskungen och imorse var det massor med prenumerationer för under 100 lappen med en massa fina premier och jag började genast dregla och ville ha nästan alla tidningar och nästan alla premierna. Sen tänkte jag att jag var knäpp och slängde mailet i papperskorgen. Dom flesta tidningarna är bara en massa reklam och köp det här bli vacker köp det här bli lycklig. Jag fastnar för prenumerationer ibland, oftast för premiens skull. Ex antal nummer av Amelia och 1 biobiljett för 49 kronor typ. Om premien är en sak kan jag också vilja ha den men sakerna blir oftast bara hyllvärmare. Tidningarna brukar hamna direkt i återvinningen då jag inte har något behov eller något gemensamt med tidningarna. Dom känns bara konstiga, påhittade och det känns som om dom är ute efter att ta folks pengar genom all reklam och alla köp det här bli lycklig och så vidare. Jag har två prenumerationer i dagsläget. Camino och Kloka hem. Kloka hem brukar maken och jag prenumerera omväxlande på för att vi ska få premien. Där får vi betala lika mycket för våran prenumeration utan premie som en ny prenumerant får fast han får en premie. Vi som prenumeranter missgynnas alltså utan det är bara nya prenumeranter som räknas. Räkningen kom idag och jag kollade om det fanns någon premie som jag ville ha. Trädgårdshandskar i spandex var inte riktigt min grej så jag tänkte bara betala räkningen, fast jag som prenumerant förlorar på det. När jag tittade närmare på räkningen är det helår jag betalar för. Helår är 6 nummer men det utkommer bara 5 nummer varav ett dubbelnummer som då räknas som två tidningar. Vi har prenumererat på Kloka hem sen starten och jag gillar den tidningen. Men det där med dubbelnummer fick mig att gå igång. Ett enkelnummer är på 90 sidor. Dubbelnumret är på 118 sidor. Hur kan det då kallas dubbelnummer? Det är ju bara 28 sidor mer och inte dubbelt så många? Då kan man ju säga att alla nummer är dubbel nummer och tidningen kommer ut 12 gånger/år fast det bara är 5 nummer som kommer. Jag skrev till kundtjänst och frågade får se vad dom svarar. En annan sak som jag inte gillar med Kloka hem som ges ut av förlaget ETC är deras tidning ETC. Jag är mer blå än röd och deras tidning ETC är mer rödare röd än blå. När vi började prenumerera på Kloka hem fick vi den gratis i brevlådan. Vi slängde den direkt. Nog klagat. Jag gillar Kloka hem i alla fall och kommer fortsätta prenumerera. Jag gillar också ETC el och vill skaffa solpaneler, vindkraftverk och hela konkarongen så fort tidningen kommer. Den finns också som e-tidning men jag föredrar pappersvarianten. Mina gamla nummer av Kloka hem håller jag också hårt i och den är något som aldrig kommer försvinna i någon rensning. 3 fulla tidningsställ har det blivit genom åren. Den är inte som andra inredningstidningar med en massa konstlade inredningsreportage och en massa köp hittan och dittan. Visst finns det tips på saker att köpa och inredningsreportage här med men på ett annat vis. Jag blir inspirerad när jag läser tidningen. Den finns att låna på biblioteket men det är en sån tidning som jag vill äga och gå tillbaka och läsa när jag vill och bli inspirerad av.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...