söndag 1 februari 2015

Steg ett avklarat

När L fyller år i mars ska hon "bara" få två presenter av oss. Jag brukar ge barnen P 4 julklappar var och 5 presenter var när dom fyller. Rättvist ska det vara. =) L:s presenter i år är dock stora och dyra så det blir "bara" två stycken. Den första är surfplattan som jag köpte på mellandagsrean. Idag har hon S gamla bärbara minidator. L klagade på att skärmen var för liten så den sitter ihop med en stor skärm. Den är dock seg som sirap så hon använder den aldrig. Antingen surfar hon på mobilen (hon älskar youtube) eller så lånar hon makens dator för att spela MSP. Den andra presenten är att vi ska göra iordning hennes rum. Nytt golv och ny tapet ska det bli. Tapeten som sitter nu är från S var liten och rummet var hennes. För att piffa upp rummet när L fick det så målade jag på en bård av insekter mitt på väggen. L fyller 12 år så det börjar bli dags för ett tonårsrum istället för ett barnrum. Så alla hennes leksaker ska rensas igenom, noggrant. Eftersom hon har massor massor massor med leksaker så kommer det ta ett tag. Vi delar upp rummet och tar en rensning varje söndag för att det inte ska bli så stort. En sänglåda av tre är genomrensat idag.
En plastkasse med över 40 stycken små leksaker försvann ut. Dom ska skänkas till ena hjälpgruppen. L vet inte om någon av presenterna än och så ska det förbli. Jag håller dessutom på att klura på hennes kalas. Jag velar mellan biokalas (hemma), riktigt biobesök med bara några få kompisar, disco. Biokalaset förra året var en hit. När vi visade film på Harry Potter kalaset blev det en flopp. Anledningen till att filmen på Harry Potter blev en flopp var att hälften inte ville se filmen och höll på och lekte kurragömma i källaren. Vilket störde filmtittarna. Vi började titta så sent på filmen också att dom inte hann se klart den. När det är biokalas vet alla att det är film som gäller. Popcornbägarna som vi fick gratis från stora stadens biograf finns kvar. Jag ska dessutom se om jag kan få en annan sak gratis från biografen om vi bestämmer oss för att ha biokalas.

Jag skulle vilja ha en popcornmaskin för att förhöja känslan av bio ytterligare. Den blir ett bra komplement till candy grabbern som vi köpte förra året. Lånad bild.
Strävan efter zero waste går vidare. L:s papperskorg är nu borttagen. Popcorn tyckte den var väldigt intressant så den gick inte att ha kvar där. Det enda som L slängde var burrens när hon böt på Sky, diverse papper och tuggummin. Nu hamnar papprena i återvinningen så en bra sak med att papperskorgen försvann var att det blir mindre sopor. =) Vi har nu bara 3 papperskorgar. Alla 3 måste vi ha kvar för tillfället. En i badrummet. En i köket. En i källaren. Det var ett tag sen jag skrev till lokala tidningen och kommunen om att det borde finnas ännu mer sällan hämtning av avfall. Så det lönar sig att sortera. Kommunen har dock höjt avgiften för dom som inte komposterar och det är ju bra.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...