tisdag 31 mars 2015

Värmeljus

Jag gillar att elda värmeljus men jag gillar inte att peta ut allt stearin som alltid är kvar i koppen innan den kan läggas i återvinningen. Jag gillar inte att släpa alla tomma värmekoppar till återvinningen. Jag gillar heller inte priset på dom. Inte många kronor jag vet men många bäckar små. Jag har 8 stenljus som jag köpte för ett bra tag sen. Jag ville ha fler. Köpstopp jag vet men det lönar sig i längden.När stenljusen precis hade köpts använde jag dom i tomma värmekoppar. Dom var dock inte så bra till det ändamålet. Så fick jag värmekoppar i glas av maken i julklapp. Det är meningen att man ska fylla på dom men värmeljus utan kopp. Jag har stenljus och matolja i dom. Funkar kanonbra. Så pass bra att jag alltså ville ha fler. Vi har tätt mycket ljusstakar och ibland tänder jag allihopa och då går det åt en hel del värmeljus. 24 stycken närmare bestämt (om jag inte glömt någon). 12 stenljus till är beställda. Dom kostar en slant så jag har inte råd med alla på en gång. Kopparna kostar också en del så där valde maken att bara köpa 6 koppar för tillfället. Det finns koppar i plast med som kostar mycket mindre men det känns säkrare med dom i glas.
På vardagsrumsbordet har vi en vinnastake. I den ska man stoppa stearinstumpar som smälts ner och gör att evighetsveken brinner när man eldar ljuset. En jättebra idé om det fungerar vill säga. Vi har provat allt som står på bruksanvisningen (vem trodde man skulle behöva en bruksanvisning för att elda en ljusstake?) och allt som står under fel. Det fungerar en gång, nästa gång vi ska tända den igen är det samma visa igen. Vi vet hur vi ska göra då men det tar tid.
Brevlådan har varit full (väntar fortfarande på mitt Nutrilett paket, trosor från Loppi blogbag och bajspåsar). En gratis juice från Brämhult för jag skickade in 4 korkar. Juicen är dyyyr så inget jag rekommenderar. Gratis potatis, fröpåse från Ica Maxi.
Wok mix från Findus som jag vann genom att jag skickade in ett recept på fisksoppa. Skidbindningar som vi ska testa genom Likenshare (lite dåligt med snö nu bara) Bilpåsen låg inte i brevlådan utan är från ett byte som maken var på efter jobbet. L hade dubblett av en av sina Skylanders gubbar så hon böt bort den ena.

1 kommentar:

Freezeman sa...

Du skriver om Vinnastake och stenljus... Vart hittar jag mer info om det?

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...