måndag 30 mars 2015

Veckans rens ut och köpstopp

Den här veckan var det väskor och plånböcker som skulle rensas igenom. Plånbok har jag bara en. Handväskor har jag en hel del. Dom flesta använder jag faktiskt med mer eller mindre ojämna mellanrum.
Det enda som är av plast bland alla väskor är en strandväska helt i plast. Jag köpte den när jag var kanske 15 år. Dom var moderna då. Den är i plast och är som ett stort nät så den är jättebra när man ska bada. Vattnet rinner ut och fastnar inte, så den ska vara kvar. Jag har även rensat papperslådan i köket och där försvann massor med papper till återvinning och eldning. Matkällaren har fått sig en genom rensning också. Jag har också tvingat maken till att rensa en av sina surdegar. L och jag har plockat ner och rensat allt på hennes väggar. Maken tog det som en pik - vilket det var också.
1 ryggsäck gett bort.
1 par av L:s strumpor som hade mer hål än strumpa lagd i Röda korsets deponi.
8 böcker som L inte ville ha kvar gett bort.
1 pipdjur som Popcorn var rädd för pipet gett bort.
50 (minst, måste rensa lådan oftare) papper lagda i återvinningen och till eldning.
3 flaskor från matkällaren med oidentifierbart innehåll lagt i återvinningen (innehållet hällde jag ut innan).
5 gamla boxar från Viasat och Boxer som inte fungerar längre lagda i elektronikåtervinningen.
4 kartonger till ovanstående lagda i kartonginsamlingen.
5 diverse fjärrkontroller och sladdar till ovanstående lagda i elektronikåtervinningen.
2 döda datorer lagda i elektronikåtervinningen.
1 hög med papper som maken rensat ut lagd i återvinningen.
20 hästplanscher och andra planscher lagda i återvinningen.
10 väggsaker från L:s rum eldade.
3 väggsaker från L:s rum slängda.
8 av L:s trosor lagda till Röda korsets deponi (kommer jag inte räkna eftersom jag köpte 8 nya trosor till henne).
Summa: 111 saker.
Köpstoppet har gått sådär beroende på hur man ser det. Bilsele och flytväst till Popcorn är köpt. Båda nödvändiga köp. Hon blir åksjuk stackarn och spyr i bilen. Vi fick tipset om att sätta henne i sele istället för i hundburen. Trosor och strumpor till L är också köpt. Också nödvändigt köp (gratis med presentkort). Filmer till L i påskägget och en sak till makens påskägg är också köpt. Godis till kärringarna och till 3 påskägg som en kompis barn ska få är också köpt. Ramar till L:s förhoppningsvis snart vuxnare rum är också köpta. Kladdkaka och hushållsark har jag också köpt. Sen är den vanliga 10 dagars handlingen på Citygross gjord där det förutom den vanliga maten också köptes påskmat, toapapper och nattbindor.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...