söndag 26 april 2015

Reklam ger inbillat behov

Jag har skrivit om det här förut och har kanske haft samma rubrik förut också. Vi har en nej tack till reklam skylt på brevlådan. Nu har vi för andra gången på en månad fått en massa reklam ändå. =( Första gången funderade jag på om jag skulle skriva till svensk direktreklam och klaga men så tänkte jag att det kanske var ett misstag. Fel kan alla göra. Men så igår låg där en hög igen. Inte lite heller. Minst 15 olika blad från allt från Coop ( 3 stycken - Coop Forum. Coop Extra och Coop grill) och Citygross till guldsmeder ( 2 olika företag) hemglassbilen och Skokanonen. Eftersom reklamen ändå fanns där så läste jag igenom den. Maken ska göra tiodagars handlingen på Coop eller Citygross nästa vecka. Coop är med i prisboken men maken handlar hellre på Citygross. Citygross hade dessutom en massa bra extrapriser + att vi har en rabattkupong på 10 % där. Men när jag läste igenom Skokanonen kom jag på att jag nog behövde ha nya skor. Jag behöver inte alls ha nya skor - jag har skor så jag kan sälja. Det var bara en sak som jag inbillade mig för jag läste igenom reklamen. I glassbilsreklamen var det med en rabattkupong på 50 kronor om man köpte en speciell glassmix. 299 kronor för 36 glassar jättebilligt tänkte jag det måste vi köpa. Men så tänkte jag om igen. Det är inte alls billigt. Idag köper vi en 2 liters lösglass från GB om vi slår på stort annars från butikens egna märke. Sen köper vi tomma glass-strutar. 2 liter GB kostar 21,90 och räcker till ungefär 15 glassar beroende på hur mycket man tar = 1,46. Tomma glass-strutar kostar 12,90 för 10 stycken = 1,29/styck + 1,46 = 2,75/glass-strut. I ovanstående mix var det med 6 strutar, knattepinnar och andra glassar. Men om jag räknar genomsnitt/glass så blir det 8,30/glass. Det blir alltså billigare med hemgjorda glass-strutar. + att det blir mindre skräp eftersom det bara blir en plastkartong, en plastpåse och en pappkartong till återvinningen.
Igår såg jag på Lyxfällan via Viaplay. L såg med mig. Det var en tjej som hade skulder på en halv miljon för hon kände att hon inte dög som hon var. Hon köpte nya kläder hela tiden (54.000 kronor förra året i kläder, skor och skönhetsprodukter) och gick till frissan varannan vecka. Häromdagen lekte L med två tjejer i sin klass. Båda två hade Converce skor. L frågade då om hon hade några och jag svarade nej. Hon svor då en ramsa. Efter tjejerna hade gått hem hade vi ett samtal om det men jag tror inte riktigt det gick hem. Men igår när vi tittade så föll polletten ner på L. Vad spelar det för roll hur man ser ut och klär sig bara man är snäll och trivs med sig själv tyckte hon då. En parentes i sammanhanget så hos den ena tjejen får L eller andra kompisar aldrig mat för dom har inte råd med det (det har föräldrarna sagt). I den andra familjen jobbar båda heltid och tjejen får ta hand om sina småsyskon och hemmet rätt mycket (12 år). Har L kompisar här när det vankas lunch, fika eller middag frågar vi alltid om dom vill ha. Hur mycket (lite) jag jobbar behöver jag nog inte skriva här.
Jag vet dessutom en familj där båda jobbade heltid + att han jobbade extra för att dom skulle keeping up apperances. Hon gick in i väggen för flera år sen och nu har han flyttat ihop med en annan och lämnat henne och barnen själva. Bilden är lånad och det är inte mamman på bilden. Det är Hyacint som är med i en tvserie som heter Keeping upp apperances.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blir ibland alldeles häpen när jag ser hur mkt folk omkring oss har (jag höll på att skriva "äger", men det vet jag ju inte)... Per familj har man två bilar, två skotrar och skoterpulka, fyrhjuling, moped/crossare (olika hur många beroende på antalet tonårsbarn), husvagn, Webergrill, släpvagn, slalomutrustning/snowboard/längdskidor, skridskor, hus som renoveras, ofta jaktutrustning...
//Ingela

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...