fredag 24 april 2015

Snabbmat och experimenterar igen

Ibland är jag så gör sketa trött eller hinner inte laga mat. Då är det bra att snabbmatsrestauranger finns. Dyra som attans och det blir en massa avfall. Jag kommer ihåg när M och S var små då kostade ett Happy Meal 19 kronor och mitt mål 29. Maken slog på stort och köpte big mac som kostade 39 kronor. Nu kostar det väl minst det dubbla. Häromdagen var L på travskolan och på meny (som har blivit omgjord hela veckan på grund av vissa saker - ingen snabbmat köpt dock) stod maken fiskad torsk som vi skulle ha ätit i måndags. Den har lite ben kvar i sig så maken brukar bena ur dom och sen brukar jag ta över. Nu var maken inte hemma (onödigt att åka hem i typ 1 timme så han fördrev tiden på det stora köpcentret på andra sidan stora staden) jag hade fullt upp så det fick bli snabbmat.

Gratis snabbmat. Det här är inget reklaminlägg på det viset att jag får betalt för att skriva det men vill Dr Oetker tacka mig för att jag gör reklam så är det bara ni hör av er. Jag har lyckats få 5 gratis pizzor via dr Oetker (vi har bara tagit ut två än sålänge) och igår bestämde vi oss för att äta dom (M åt med oss också). Det skulle ha räckt med en pizza till oss tre. Den var matig och väldigt god. En hit helt enkelt. Jag kommer helt klart fortsätta köpa och ha dom som snabbmat i frysen. Vi brukar köra med makaroner och ost vid dom tillfällena men en bonus när man gör pizzan är att det blir mindre disk som jag också vill slippa när jag är gör sketa trött eller inte hinner laga mat. Prismässigt. En dr Oetker Rustica kostar 43,95 kronor. En måltid från Macdonalds för oss tre kostar (ingen aning faktisk) tror en big mac kostar 50 kronor och min och L:s ostburgare meny 45 kronor. 190 kronor mot 44 kronor. Vi sparar alltså 146 kronor. När S är hemma eller som igår M äter med oss går det åt två pizzor men då kostar det mer på Macdonalds också. Makaroner och ost blir billigare ändå.
Jag fick ett par vinterstövlar åt L i vintras som hon hade varje dag. Dom var nya när jag fick dom men efter vintern var dom allt annat än nya. Efter en tvätt i tvättmaskinen blev dom renare. Om L:s fötter inte växer för mycket så duger dom att ha i vinter igen. Sulan var dock helt paj. Innesulan alltså. Ett par sulor kostar ungefär 50 kronor att köpa jag ville dock se om jag kunde göra ett par själv. När en sån tanke kommer försöker jag först fundera ut om vi har något hemma som jag kan använda. Det enda jag kom på var liggunderlag som skulle bli för tjockt. Jag framförde då idén till maken som tyckte jag skulle använda en mekanikermatta. Den kostade 39 kronor och kommer räcka till massor av sulor, den är 1 x 3 meter men jag vek den dubbel för att få tjockare sulor.
Så varje sula/par kommer kosta 1 krona. Den är slitstark så sulorna jag gör kommer hålla för evigt troligtvis.
Vi hade ett överskott på gamla ärvda lakan och ett underskott på påslakan. Det fick mig att börja fundera. Örngotten till just dom här påslakanen gick sönder för ett tag sen och jag sydde då nya örngott av gamla ärvda örngott. Kuddarna var större förr. Nu har det ena påslakanet i setet också börjat gå sönder. Så jag sydde ihop ett påslakan av två gamla ärvda lakan.
Brevlådan har varit full. 25 kronor i rabattkupong. Jag svarade på en undersökning om hårspray och skulle då få en gratis hårspray men jag fick alltså en check på 25 kronor att köpa vad jag vill för. 2 påsar att göra indisk mat med. Tiki Masala och Raita. Jag svarade på några frågor på Santa Maria.
500 kronor i presentkort på Intersport för jag köpte en lott för 40 kronor på Medaljlotteriet. Jag sa upp lotten på en gång.
Loppi Blogbag med 2 paket rikskakor från Friggs. Hårvinäger och ansiktscreme från Yves Rocher. Pingvinerna från Madagaskar dvd. Toapapper från Edet. Easy shaving och Nice n cool från RFSU.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...