tisdag 21 april 2015

Spara eller inte? och en reklampaus för Ajax.

Ibland tror man att man sparat pengar fast man egentligen inte har det eller sparat mindre än vad man trodde från början. Hur mycket man kan spara beror på hur mycket man gjorde av med från början. Våran maträkning ligger på 1500 - 2000 kronor/månad. Om jag läser en artikel om hur man kan sänka sin maträkning med 50% så tvivlar jag starkt på att vi kan det. 1000 kronor i mat på en månad låter rätt otroligt. Om någon annan har en maträkning på 5000 kronor så kan han sänka den med 50%. Så såna artiklar tror jag inte på - det beror helt på vad man har för summa från början. Samma sak med sänk din elräkning till hälften. Våran elräkning är redan mindre än genomsnittet som bor i samma sorts boende, har ungefär lika många familjemedlemmar och samma uppvärmningssystem. Jag tycker dock våran elräkning är alldeles för hög.
Det är samma sak med kuponger. Om jag har en kupong på en vara som ger mig 5 kronors rabatt. Låt säga att varan kostar 20 kronor i normala fall men med min kupong får jag bara betala 15 kronor. Jag sparar alltså 5 kronor. Hade jag struntat i kupongen och köpt affärens lågprisvara istället för låt säga 10 kronor så hade jag inte sparat någonting men hade fått varan 5 kronor lägre ändå.
Om jag får en sak gratis som jag egentligen inte hade köpt om jag inte fått den gratis sparar jag på det då? Gratismat är alltid kul så vi räknar inte med mat här. Som häromdagen när jag grävde upp lite krokusar från en ödetomt i byn. Dom ska bygga hus där så krokusarna skulle grävas upp ändå och slängas. Jag hade inte åkt iväg och köpt krokuslökar så sparade jag pengar då? Jag hittade en ram på jobbet som skulle slängas som jag tog hem och gjorde iordning till L. Jag hade tänkt att åka och köpa en ram till henne så där sparade jag både pengar, bensin och tid. Eftersom det var något som jag ändå tänkt köpa.
Ett annat exempel. Jag fick prova en gratis flaska Ajax från LikenshareJag provade den gröna flaskan. Den luktade väldigt gott och fräscht och gjorde rent. Jag hällde i en skvätt direkt i toastolen sen hällde jag en skvätt i en sprayflaska och spädde med vatten. Jag sprayade på tvättställ
, badkar och toastol och eftertorkade med en torr trasa.  Jag kanske köper den igen. Ibland använder jag olivoljetvå och ibland använder jag min apelsinskalsblandning och städar med. Jag hade inte köpt flaskan om jag inte fått prova den men eftersom jag gillade den så kanske jag sparade ändå?

1 kommentar:

Anonym sa...

Om du vill minska ditt ekologiska avtryck så kanske ajax inte är det bästa med alla giftiga saker som den innehåller och kommer i en plast flaska som aldrig bryts ner.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...