onsdag 1 april 2015

Veckans sparade pengar

Ännu en vecka i sparsamhetens tecken. En lång lista igen.
1 Bakat dubbel sats Skogaholmslimpor.

2 Hade fortfarande inget farinsocker utan använde det sista rörsockret jag hade istället.
3 Gjort egen jordgubbsyoghurt till L. Plockade fram min gamla yoghurtmaskin och gjorde i den. Jordgubbsaromen är sen jag fick för mig att jag skulle börja göra egen tandkräm (inte hit direkt så det har jag slutat med). 1 liter yoghurt kostar 14,90. 1 liter mjölk kostar 8,60. Nu använde jag köpeyoghurt som startsats annars kommer jag använda den hemgjorda så ingen egentligen kostnad för yoghurten. Elen kostar vad? Vi säger 30 öre så blir det lätt att räkna. Varje gång jag vispar ihop en egen yoghurtliter till L sparar jag 6 kronor.

4 Gjort egen turkisk yoghurt till mig. Köpt turkisk yoghurt kostar 23,90. Mjölken kostar 8,60. Den ska stå inlindad i handdukar så ingen el tillkommer mer än när mjölken ska koka upp på spisen. Jag använde köpt yoghurt nu men kommer ta av min hemgjorda nästa gång. Så en besparing på 15,30 varje gång jag gör egen turkisk yoghurt. Vi köper varken yoghurt till L eller turkisk yoghurt speciellt ofta men ändå.
5 Maken hade en ärendedag efter jobbet torsdag kväll. Första stoppet var Ica där veckans gratisvara var en burk fläckborttagning.
6 Två paket hämtades också ut på Ica. Det ena var Loppi blogbag som jag blev utvald att prova igen. =) Presentkort på en gratis trosa från Pierre Robert. Vaginaltabletter mot svamp i slidan. Bio-oil mot bristningar. En eu de cologne från Yves Rocher. En mascara från Yves Rocher. Miniriskakor och te från Friggs.
7 Det andra var inte helt gratis från Testagram. Dom har höjt priset och sakerna motsvarar inte priset på lådan längre så funderar på om jag ska säga upp den eller ge den en chans till. Comfort sköljmedel. Läkerol. Havremjöl. Superfruit. Te. Malaco lakrits. Morsjö deli nachos.
8 Han hade även en träff på Ica. Nu när vi ska byta till Telia behöver vi Telia boxar.  Finns att köpa för 399 (och uppåt) kronor/styck x 3 = nästan 1200 kronor. Så jag efterlyste boxar på lite sidor på Facebook och fick massor med svar. Bland annat från en tjej som sålde sin box för 300 kronor. Normalpriset på just den boxen är 1695 kronor. Den har väldigt låg strömförbrukning. Vi fick med en massa andra Telia saker på köpet. Dom andra som svarade vill ha 500 kronor eller mer för sina boxar. Normalpris på dom boxarna är ungefär 900 kronor men då blir det ju billigare att köpa en ny box för 399 kronor så nej tack.

9 Han köpte vad han trodde var M:s påskägg men det var hans eget. =) Jag betalade men sparade då in bensinen mot om jag hade åkt själv.

10 Maken letade reda på en gammal Telia box som vi redan hade hemma. Det visade sig också vara modellen som kostar 1695 kronor ny. Så nu fattas bara en box.
11 Gjort eget maskindiskmedel. Ica Basic pulver kostar 50 öre/disk. Det hemgjorda kostar 43 öre/disk. Diskar till och med renare än köpemedel.
12 Fick tomma påskägg av mamma som jag fyllde med billigt godis som jag köpte från Matsmart för att ge till en kompis barn.
13 Fick en massa Nutrilett bars gratis för jag var en av dom 100 första som anmälde mig (och maken, hans har inte kommit än) till Nutrilett två veckors utmaning.
14 Maken har handlat tio dagars handlingen på Citygross. 849,27 - toapapper och nattbindor. 682,47 kronor för bara maten. Som då också är maten till påsk förutom dom följande tio dagarna.

15 Hade en kupong som gav 10 % rabatt på Citygross så sparade 98,47 kronor.

16 Köpte 4 gevalia för 100 kronor. Jag hade dessutom en rabattkupong på 10 kronor så vi fick 4 gevalia för 90 kronor. =)

17 Köpte två 24 pack lambi för 59,9 = 35,05 kronor rabatt/ paket.
18 Fick en gratis Ajax genom Likenshare.
19 Fick gratis ketchup från Willys.

20 2 gratis Pedigree och 2 gratis dentastixs på Coop.

21 Coop hade köp två serla hushållsark få en dispenser, så det gjorde vi.

22 På Lågprismagasinet hade vi en kupong på gratis servetter som vi hämtade.

23 Jag hade presentkort så vi fikade gratis på Espresso house.

24 Kaffe på Espresso house fick jag gratis då jag hade en kupong som jag fick när jag registrerade appen.

25 L köpte en Tandlöse från Draktränarna (hennes favoritfilm/tvserie) gratis med presentkort som hon fick när hon fyllde.

26 Dom delade ut rabattkuponger som gällde på det stora köpcentrets flesta affärer så L fick 25% på Tandlöse.
27 På HM köpte vi gratis strumpor, trosor, bh:sar och en topp till skolavslutningen till L gratis med presentkort som L fick när hon fyllde. Bh:arna ska dock maken få lämna tillbaka. Jag såg att det var push up och det vill jag inte att L ska ha än.
28 Maken beskar äppelträdet och jag tog några av grenarna och använde istället för påskris.

29 Maken behövde ha 4 överfallsmuttrar till tror det var bensinslangen på båten. Han gick in och skulle beställa via en sida, muttrarna kostade 45 kronor/styck porto gick på 139 kronor. Han beställde inte. Jag kollade några andra sidor och hittade en där muttrarna också kostade 45 kronor/styck men frakten gick på 49 kronor. Muttrarna är nu beställda från den sidan.

30 Jag gillar att elda värmeljus men jag gillar inte att peta ut allt stearin som alltid är kvar i koppen innan den kan läggas i återvinningen. Jag gillar inte att släpa alla tomma värmekoppar till återvinningen. Jag gillar heller inte priset på dom. Inte många kronor jag vet men många bäckar små. Jag har 8 stenljus som jag köpte för ett bra tag sen. Jag ville ha fler. Köpstopp jag vet men det lönar sig i längden. Jag jämförde stenljus på nätet och hittade en sida där dom kostade 79 kronor för 4 stycken. Mot 75 kronor för 2 stycken på alla andra sidor.

31 Lagat en av mina bh:ar.

32 Gjort gurkmajonäs.

33 Köpte (jag har köpstopp jag vet men det är något visst med amerikanska sparböcker) 2 böcker på Amazon och beställde dom till S så frakten blev gratis.
34 Fick ett par gratis skidbindningar att prova av Likenshare.

35 Bytt till mig en påse bilar till L.

36 Lagt ut en gratis säljannons i den lokala tidningen.

37 Jag har börjat använda sköljmedel igen. Nu blandar jag det efter tips från Liselott. Tack. =)

Vad har du gjort för att spara pengar den här veckan?

2 kommentarer:

Snålmor sa...

Härlig sparvecka, du är både duktig och inspirerande!

Hur sjutton gör du för att lyckas med turkisk yoghurt?! Jag har försökt flera gånger men tycker inte att jag får till det! Blir mest bara löst och rinnigt istället för krämigt och gott!

Hanneles bokparadis sa...

låt bli sköljmedel, ingen nytta för miljön heller, spra ännu mer. Drick vatten istället för Cola och sälj yoghurtmasinen.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...