tisdag 12 maj 2015

Sopfunderingar

Det stod i den lokala tidningen att tekniska förvaltningen ska lämna in ett förslag om hämtning av återvinning i villorna till tekniska nämnden idag. Det låter jättebra. Det skulle vara en blå påse till papper och en orange påse till plast. Om förslaget går igenom kommer taxorna att höjas med hur mycket är oklart i nuläget. Detta ska införas (om förslaget går igenom) eftersom tekniska förvaltningen sett att 1/3 av allt hushållsavfall består av förpackningar. Jättebra om sopberget minskar. Men det väcker lite frågor. Vi som redan sopsorterar allt vi kan och inte har något emot att åka och lämna det en gång i veckan måste vi också börja med dessa påsar? Det står också i tidningen att antalet tömningar inte kommer att minska utan fortsätta vara varannan vecka (vi har var 8:e vecka, halvfull tunna så kämpar för att få tömning var 12:e vecka något som våran kommun inte erbjuder i dagsläget). Om vi måste vara med kommer vi få öka våra tömningar till varannan vecka och det kommer därför att kosta mer. Om vi inte måste vara med kommer det då att kosta mer för att finasiera det för "alla" andra?
Rensingen av L:s rum går framåt. Mycket har "försvunnit" ut. Det mesta är dock kvar här hemma eftersom jag försöker sälja det för att finansiera poolen. Vissa saker ligger i en skänkespåse, den ska tas till kyrkans sommarloppis när dom öppnar i juni. En sak har kommit in. En fåtölj. Jag har det uppskrivet på min vill ha/ska göra lista. Så var det en som skänkte bort en och jag fick den. Just en sån som jag hade tänkt skaffa till sovrummet innan jag kom på att jag ville ha en korgstol istället. Nu ska den få stå in sig ett tag (det blev lite trångt) och om vi gillar den ska det skaffas en läslampa över den som jag har i sovrummet. L älskar sin fåtölj i alla fall. Mycket står fortfarande kvar i påsar. Det var inte världens bästa idé att sälja Trofast möbeln innan ny förvaring är inköpt. Korgbyrån jag vill ha kostar 1700 kronor på Jysk. Lite (mycket) för mycket för min skrala kassa. Dom brukar reas ut för 1200 kronor ibland. Det var på rea vi köpte korgbyrån vi har i tv-rummet. Så rean ska inväntas, hoppas bara den kommer inom en väldigt snar framtid. Efterlysningen på en begagnad går lika trögt som mina försäljningar.
När vi ändå hämtade fåtöljen passade vi på att gratishandla på Coop. Pizza, Lindt choklad, Felix frysrätt, en skinka och en kalkon allt helt gratis. =) Mamma var Popcorn vakt när L och jag var iväg. Det hade gått bra förutom att Popcorn la sig som en platt pannkaka på vägen när hon tyckte mamma gick åt fel håll. Det brukar hon bara göra när det kommer andra hundar.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...