söndag 28 juni 2015

Gratis konsert, tidskapsel och man tager vad man haver

Igår styrde maken och L bilen mot annan ort och ett bilvaruhus.
En av L:s favoriter från melodifestivalen skulle nämligen uppträda. Vi sa inget till L innan utan det blev en överraskning - en stor överraskning. L fick autografer och var överlycklig.
Det var inte som Markolioo där han delade ut idolkort. Här fick man köpa det som skulle signeras. Maken köpte en plansch till L som nu har hedersplats på hennes rum.
Idag styrde hela familjen bilen (eller tidskapseln som vi kallade den) in till stora staden och årets medeltidsmarknad. Det enda vi köpte där var två brödlimpor från bageriet som alltid ligger där. En glass och en strut med karameller från handelsboden som alltid också ligger där. L ville ha en pilbåge för 1600 kronor men det tyckte vi var lite väl. Maken och hon ska pyssla ihop en pilbåge en "vacker" dag istället.
Platsen där medeltidsmarknaden var är en by med gamla hus. Bland annat Kajsa Wargs gamla hus. Vi gick in och kikade där.
Kajsa Warg var en ekonomisk kvinna vars motto var man tager vad man haver. Ett väldigt bra motto som jag försöker leva efter så ofta jag kan. Jag har till exempel kommit på att vi ska sluta använda hushållspapper och använda tygservetter. Vi har provat med det förr men jag hade inget bra ställe att lägga servetterna på bordet så det rann ut i sanden. Det jag vill ha nu är en servetthållare. Jag vill dock inte köpa någon utan ska försöka pyssla ihop en av något vi redan har hemma.
Annars har vi mest pusslat. Vi köpte ett 1000 bitars pussel på kyrkans loppis i fredags. Det var visade det sig bara 998 bitars pussel (det fattades två bitar).
Jag och S och liiiite L har pusslat ihop det. Maken kom och stylade och la dit en bit som vi inte kunde så han hjälpte till också säger han.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...