torsdag 18 juni 2015

Ugnseffektivitet

Ugnen drar en hel del ström. Det som drar mest i ugnen är när den värms upp. Det är därför jag bakar flera bröd när jag bakar, för att spara in ugnsvärmen. Vissa sparsamma personer har speciella ugnsdagar. Då gör dom mat för flera dagar som ska lagas i ugnen samma dag för att spara på elen. Så effektiv är inte jag - än. Idag är jag ett steg närmare att vara så effektiv.
Imorgon är det Midsommar (om någon missat det) och vi gör som vanligt. Struntar i midsommarstång och kör egna traditioner istället. Imorgon överger vi dock Parken zoo (igen) och åker någon annanstans. Inte Liseberg och inte övernattning. Matsäck tar vi med som vanligt, vi skippar dock korv med bröd som brukar vara midsommarlunch och har med pizza. Två dr Oetkers pizza rustica som vi fått gratis. Den ena ser ut som den ska ramla, det ska den inte.
Som vanligt så har vi med jordgubbspaj och äter till fikat. Ett år glömde vi den hemma och det blev ingen midsommarkänsla utan den.
På kvällen när vi kommer hem vankas vanlig midsommarmat med sill, köttbullar, prinsar, färsk potatis och Jansson. Efter att ha varit på resande fot hela dagen och komma hem rätt sent och vara hungrig och göra Jansson lät inte så kul + för att spara på ugnsvärmen så är Jansson också gjord idag.
Våran kökskran läcker. Rätt mycket. När kranen är avstängd rinner det ut massor av vatten på diskbänken. En ny kran skulle köpas (en dyrare modell eftersom lågprismodellen vi hade nu inte höll så länge). Så sålde ena grannen en kran dyrare modell) och en diskbänk för 300 kronor. Maken var där och köpte den när jag jobbade igår kväll. Maken vill nu att vi ska byta diskbänk också, till den han köpte. Den är inbyggnadsbar vilket gör att vi i såna fall behöver köpa en bänkskiva till. Jag tycker diskbänken vi har är mycket smartare. Diskstället kommer ju stå direkt på bänkskivan om vi byter diskbänk. Vad tycker en träskiva om att bli blöt av vatten som rinner från diskstället hela tiden?


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...