fredag 25 september 2015

DIY Tvättmedel

I min strävan att leva mer sparsamt och göra mindre avfall så letar jag hela tiden nya saker att göra själv. Tvättmedel köper jag Via på Rusta för 89 öre/tvätt. Jag tvättar dock oftast med en tvättboll som jag köpte för 89 kronor. Den räcker till flera 100 tvättar. Jag har haft den i över två år och är helnöjd. Den tvättar rent. Tvättmedlet kommer i en kartong och kartonger kan man lämna på återvinningen där dom blir nya kartonger. Gör jag eget tvättmedel hamnar papperspåsarna som ingredienserna kommer i också på återvinningen så inget mindre där. Prismässigt då? Till en sats tvättmedel går det åt:
4,5 dl tvålflingor
4,5 dl tvättsoda
4,5 dl bikarbonat
Jag mixade alla ingredienser. Jag köper alla ingredienserna på Bodystore. Via refunder så jag fick tillbaka lite pengar också, jag räknar dock utan återbäringen.
Tvålflingor 1 kilo kostar 75,65 = 0,075/gram. 4,5 dl = 165 gram = 12,48.
Tvättsoda 500 gram kostar 24,65 =  0,049/gram. 4,5 dl väger 350 gram = 17,25.
Bikarbonat 500 gram kostar 24,65 = 0,049/gram. 4,5 dl väger 375 gram = 18,37.
Summa: 48,10. Tvättmedlet räcker till 65 tvättar = 0,74/tvätt. Det blir alltså billigare att göra eget tvättmedel mot att köpa färdigt. Tvätten blev inte helt rent. Jag har dock bara tvättat en maskin än så länge så avgör om jag ska fortsätta göra eget eller inte när satsen är slut.
Jag hittade receptet hos I love eco.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...