fredag 4 september 2015

Hemskänkt och naturens rikedomar

I helgen fyller en av mina kompisars dotter. Hon själv fyllde för någon vecka sedan men vi har inte lyckats få till någon date än så present väntar till henne också. Jag är en väldigt snål ekonomisk person, har extremt dåligt med pengar just nu (försäkringskassan strular så fick 0 i inkomst men samma räkningar som alltid = fattigare än lusen på en kyrkråtta) och försöker göra av med grejer genom rensning. Sen är min kompis inte den som är den utan brukar ge oss saker som hon har hemma när vi fyller/träffas. Så jag gjorde hemskänkt till båda presenterna.
Dottern gillar rosa och smink så jag plockade ut lite grejer från L:s sminkbord. L gillar fortfarande inte smink. Hon fick en massa nagellack av oss i julklapp som hon fortfarande inte använt. Så två av dom som L inte ville ha kvar. Nageldekorationer som L har för stora fingrar för. En palett med ögonskuggor (L fick en stor palett med över 20 ögonskuggor av oss i julklapp så hon ville inte ha den lilla oanvända paletten som hon också fått någon gång). Ett läppglans som L inte heller ville ha kvar (hon har ungefär 10 stycken till). Jag la allt i en kartong som det varit strumpor i som L fick i julklapp. Hon ska även få ett par änglavingar, en tiara och en festav. Också oanvänt som vi hade hemma.
Kompisen ska få en oöppnad flaska Bailys. Hon gillar Bailys men har inte råd att köpa dom. Jag samlade på likörer för jättelänge sen. Jag samlade bara på dom för jag dricker inte. Jag hade tre oöppnade flaskor och en öppnad flaska + en drös med andra oöppnade och öppnade flaskor med andra likörer.
Min morfar fyller också år snart. Han gillar att laga mat. Han gillar fisk. Han gillar när han får maken fiskad fisk. Så hans present blir också hemskänkt för som tur var hade vi en hel fisk i frysen till honom. Annars ligger det mest torskfiléer där och morfar vill helst ha hel fisk. Fast eftersom han fyller väldigt jämt ska ha få en torskfilé också.
Vi är mer eller mindre självförsörjande på fisk sen maken började fiska istället för golfa. Fiskeresan till Norge hjälper till. Vi är även självförsörjande på äppelmos, gelé, saft, pepparmyntste och örtkryddor. Äpplena blev inte så många i år men förra året gjorde jag en massa äppelmust så vi var självförsörjande på frukostdryck ett bra tag. Vi kompletterade med hemgjord rabarberdricka (som det har blivit rätt mycket av i år) och hemgjord svart vinbärs dricka (som det inte blev speciellt mycket av i år). Dom sista äpplena från vårat träd är inplockade. Det blev några kilo som gör att vi inte behöver köpa frukt i affären på en vecka eller två.
Svärmor har en väninna som gillar att plocka bär. Jag fick blåbär av henne häromdagen. Igår fick jag 10 liter lingon. Jag gjorde lingonsylt på alla idag. 7 burkar blev det. Jag hoppas dom räcker tills nästa år så vi är självförsörjande på lingonsylt också. Jag hatar att plocka svamp, lingon och blåbär så jag är så tacksam att andra tycker om att göra det.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...