söndag 6 september 2015

Konsert, äppelfestival, elaka mail och tankevurpor

Jag har varit på två konserter i mitt liv. Nu har jag varit på tre. Maken och jag träffades på en Michael Rickfors konsert 1989. Det var i och för sig mer en spelning på en nattklubb (disco hette det då) inne i stora staden. 1988 var jag och en kompis på Michael Jackson på Ullevi hade jag för mig men det var på Eriksbergsvarvet. Min kompis blev tryckt mot staketet och hamnade i sjuktältet.
Igår var det då dags igen. Jag vann biljetter till Tomas Ledin och konserten var igår. Bilden är lånad från turnéplanen. Konserten var ungefär 2 timmar lång. Jättebra och hur kul som helst. Det kändes som om vi var på date nästan och det har vi inte varit på 100 år. Det började dock lite pinsamt när jag fastnade med min handväska i vändkorset i biljettluckan. Det hade regnat hela dagen men det slutade precis innan vi skulle åka dit. Biljetterna kostade 480 kronor styck som förköp eller 600 kronor där. Så det kändes bra att jag vunnit dom så vi fick gå in gratis.
Idag tog jag, maken och L med Popcorn och åkte en sväng till Naturens hus. Bilden är lånad från deras sida. Det var äppelfestival. När vi var där för några år sen var det en massa barnaktiviteter och L gjorde bland annat en pilbåge. I år var det inga barnaktiviteter alls. Det var några utställare med must och äppelsaker. Naturskyddsföreningen var där och pratade lite. Biodlarna var där och pratade bin och biodling. Vi fikade lite, köpte två burkar honung och tog en promenad sen åkte vi hem igen. Det var mysigt att komma iväg lite men lite snörpligt att det inte fanns några barnaktiviteter.
När vi var på hemväg höll vi på att krocka. Inte vårat fel men jag blev rejält förbannad. Den här gången som så många gånger förr var det en firmabil. Jag letade reda på firman när vi kom hem och skrev ett mail till dom. Jag döpte mailet till Dålig reklam. "Hej. Ikväll när jag och min make var på väg hem höll vi på att krocka med en firmabil med eran logga på. Föraren av eran firmabil struntade i väjningsplikten och körde bara rakt ut på vägen där vi kom så vi fick tvärbromsa. Ett tips kan vara att köra snyggt och lagligt då kanske man får fler kunder. Behöver jag eller någon i min bekantskapskrets renovera så kommer vi inte att anlita er. Hälsningar X".
Jag har koll på det mesta när det gäller matpriser men ibland vet jag inte hur jag tänker. Jag tänker förmodligen inte alls utan tar bara saker för givet utan att ta reda på fakta först. Som t ex jäst som jag alltid har tagit för givet att torrjäst är billigare än färsk jäst. Vilket inte alls stämmer. Ett paket torrjäst kostar 7,50/2 = 3,75. Ett paket färsk jäst kostar 1,90. Om man som jag gör av med minst 4 paket jäst/månad sparar man 88,8 kronor på att använda färsk jäst istället för torrjäst. Ett annat exempel som jag kom på igår. Maken köpte då tre paket Knorr soppa på 15 dagars handlingen på Ica. Vi hade en produktcheck på 30 kronor och jag behövde tre streckkoder (jag böt dom mot en förpackning Twinings te på sms). Ett paket med torr soppa kostar 11,5. Vi äter soppa varje lördag och söndag lunch. Oftast någon hemgjord, ibland på pulver men två gånger/månad äter vi färdig konservsoppa. Köttsoppa och Gulaschsoppa. Gulaschburken kostar 28,9. Där sparar vi alltså 17,4 varje gång vi köper pulversoppa istället. Det blir 208,8 om vi äter Gulasch en gång i månaden i ett år. Köttsoppan är besparingen inte lika stor. Bara 10 kronor/gång = 120 kronor på ett år.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej
Tyckte din kommentar ang hantverkaren var lite annorlunda. Bara för företaget har en hantverkare som är dålig chaufför, så behöver inte hela företaget lida för det, för det är ju inte att köra bil de gör hos dig om du behöver en hantverkare.

Men klart det är ju ingen bra reklam för företaget, hoppas han/hon får reda på att där har kommet klagomål så det inte händer igen, men det var ju tur att ni klara er bra.

Med vänlig hälsning
Camilla

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...