söndag 13 september 2015

Vara förutseende gör ont och ogjort arbete

Jag gillar som jag skrivit förut att ordna presenter och julklappar rätt långt i förväg. Först var det för vi var fattiga som kyrkråttor och inte hade råd att köpa alla julklappar på en gång. Nu är det också för vi inte har råd/lust att lägga ut pengar till alla julklappar på en gång + att jag försöker ordna så mycket som möjligt begagnat eller till extrapris. Man kan inte gå iväg en vecka innan jul och förvänta sig att just den saken som man tänkt köpa finns på extrapris eller i begagnataffären. Matklappar som jag också gillar att göra kan ta tid att göra. Jag har två listor, en där jag skriver upp personen och vad dom ska få i present och en vad dom ska få i julklapp(ar). Nu på julklappslistan fattas pappa och det gör så otroligt ont. Samtidigt förstår jag inte att det är sant. Det är en så absurd sjuk tanke att det helt enkelt inte kan vara sant. Även fast jag vet att det är sant. Alla L:s julklappar är nu klara. Kommer bli en mer än vad det var tänkt från början. Jag har inte sparat cola koder förut men i år har jag det. jag kom igång sent så har missat en del erbjudanden. Makens fylla väldigt jämt present till exempel blev 15 % billigare genom cola koder. Hans julklapp blev 150 kronor billigare. L:s ena julklapp blev 100 kronor billigare med cola koder. Jag passade då på att köpa resten av hennes julklappar med när jag ändå beställde från cdon. Dels sparade jag frakten mot om jag hade gjort två köp. Dels gjorde jag köpet via Refunder och fick 4 % på hela köpet. En julklapp till henne är fixad via Fyndig där jag också fick tillbaka från Refunder. Den var det 100 kronors rabatt på. Jag passade då på att köpa en till S också men hennes var det hela 530 kronors rabatt på.
L och jag tog röda faran och Popcorn och åkte in till stor staden. Målet var att plocka och få lite gratis frukt. Utanför huset där det skulle stå äpplen var det tomt. Enligt appen fruktkartan skulle det växa ett päronträd och ett plommonträd inte långt ifrån där vi var. Så vi tog en promenad runt stan med Popcorn. Päronträdet hittade vi - dom var inte mogna än. Plommonträdet hittade vi inte - det markerade på en innegård med en massa hus runt så där ville vi inte gå in och titta/plocka.
När vi kom hem efterlyste jag äpplen, päron och plommon på FB. Jag fick ett svar om plommon så L och jag tog röda faran och åkte och plockade idag. Grannbyn så nära och bra. Vi fick plocka så mycket vi ville men eftersom vi bara hade tänkt att äta dom så blev det bara 6 kilo. En fis i rymden mot plommonen som dom hade. Vi var välkomna tillbaka en annan dag.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...